Danmark

Opel-legende genoplives

På bilshowet i Geneve lanceres ny, kompakt sportsvogn med det nostalgiske GT-navn

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Designet rummer flere hilsner til den oprindelige Opel GT fra slutningen af 1960’erne, men GT Concept er ikke retrodesign.

DANMARK:Af en sportsvogn at være er den lille, men den skal nok gå hen og blive en af de største trækplastre på den internationale biludstilling i Geneve i marts.

For nu er den her, den genopfundne Opel GT. I ugens løb offentliggjorde Opel de første billeder af en kompakt og fræk letvægts-sportsvogn, der givet vil få publikum og motorpresse til at stå i kø ved tyskernes Geneve-stand.

Der er godt nok tale om en konceptbil, der dog helt klart viser, hvad Opel er på vej med. GT Concept er en rendyrket sportsvogn med forholdsvis beskedne mål, lav vægt, frontmotor, baghjulstræk og sekventiel gearkasse med gearskifte ved rattet.

Under den flade hjelm ligger en 1,0 liters turboladet benzinmotor på 145 hk og et 205 Nm drejningsmoment.

GT-navnet oser af historie hos Opel. I 1965 viste Opel en konceptbil med navnet Experimental GT, og tre år senere kom en lignende bil i serieproduktion med navnet Opel GT. Den blev kæmpe succes og sidenhen har opnået kultstatus.

Vejer under 1000 kg

Den ny GT Concept, der er inspireret af den første GT, vejer under 1000 kg og accelerationen fra 0-100 km/t kan klares på under otte sekunder. Topfarten er 215 km/t.

Med andre ord - kvik på hjulene. Den første Opel GT - eller rettere to første versioner da der var både en GT 1100 og en GT1900 - var i sammenligning sløve som skildpadder. 1100-varianten med 60 hk motor præsterede en topfart på 165 km/t og skulle bruge mere end 16 sekunder for at nå fra 0 til 100 km/t, mens 1900-modellen klarede det på 11,5 sekunder og havde en topfart på 185 km/t.

Designet på Opel GT anno 2016 er tilstræbt avantgardistisk og i tråd med Opels nyeste designsprog, der her får et nyt udtryk blandt andet takket være detaljer som de manglende dørgreb og ingen udvendige sidespejle eller vinduesviskere.

Den lange køler, den manglende mulighed for at åbne bagagerummet udefra og den dobbelt udstødning anbragt i midten er lighedspunkter med den oprindelige GT, men der er ikke tale om nogen form for retrodesign i den nye GT Concept, lyder det fra Opel.

- GT Concept rummer ånden i det nye Opel design – det er dramatisk, skulpturelt og innovativt. Konceptbilen viser udviklingen i Opels design de kommende år, siger designchef hos Opel, Mark Adams.

Uden sidespejle

Nyheden har store døre med integrerede sideruder, der ligger i plan med de lakerede flader på bilen. Adgang til bilen sker ved at trykke på udvendige touchpads til de elektriske døre. En stor del af døren glider ind i hjulkassen foran, når de åbnes, for at lette adgangen til kabinen.

Udvendige kameraer rettet bagud sikrer føreren overblik over, hvad der sker bagude, og overflødiggør sidespejle og fjerner risikoen for blinde vinkler.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.