Opel til offroad

Det tyske mærke blandt de første europæiske producenter, der tilbyder en kompakt firehjulstrækker

Den blev ikke lige så ekstrem som konceptbilen med samme navn fra Frankfurt 2005. Men den nye Opel firehjulstrækker er også en vogn med mange fædre, som der er kommet en stor søskendeflok ud af. Ud over Opel Antara skal teknikken også blive til biler som Chevrolet Captiva og modeller fra Saturn i USA og Holden i Australien. Fremgang Det er et vigtigt segment Opel nu kaster sig ind i, og totalt er markedet for såkaldte crossovere og SUV’er i Europa forøget fra en markedsandel i Europa på tre procent i 1998 til seks procent i dag. Traditionelt er denne gruppe af biler domineret af japanske og koreanske producenter, så nu er det på høje tid, at de europæiske fabrikker også blander sig, skulle man mene. Alligevel er Opel Antara rent faktisk en koreansk udvikling og skal produceres af koreanske Chevrolet, det tidligere Daewoo. Mens konceptbilen var en 3-dørs model har produktionsudgaven naturligvis fem døre. Den har mange træk hentet fra andre Opel-modeller, mens de nedre regioner af bilen har fået plastdetaljer, som giver et indtryk af robusthed. Interiøret skal give dig følelsen af at køre en moderne sedan. De sportslige sæder har en høj siddeposition, og alle kontrolorganer og instrumenter ser ud til at være fint fordelt, så føreren har det optimale udsyn. I første omgang skal Antara tilbydes med tre alternative motorer. Topmodellen får en 3,2-liters V6 med 224 hk koblet til en automatkasse, der giver mulighed for selv at skifte gear. Mest populær bliver den 150 hestes diesel formentlig, der fungerer sammen med en 5-trins manuel gearkasse eller automatgear. Det intelligente firehjulstræk kombinerer, i følge Opel, fordelene med forhjulsdrift med de kendetegn, som permanent 4WD traditionelt byder på. Et elektronisk styret elektrohydraulisk differentiale skal sørge for optimal fordeling af kræfterne, når vejgrebet slipper op. Den tekniske pakke er fuldt integreret med ESP og elektronikken holder også øje med, at bilen ikke vælter i en undvigemanøvre eller et skarpt sving. DCS (Descent Control System) sørger for, at man kommer sikkert ned af stejle bakker. Antara får sin Europa-debut på efterårets Paris-udstilling og leverancerne starter herhjemme i begyndelsen af 2007.