Teater

Opera rummer alt, hvad teater er

Majken Bjerno er tilbage på de danske scener

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Maj­ken Bjerno er vok­set op i Aal­borg. Her blev hun op­ta­get på Nord­jyske Mu­sik­kon­ser­va­to­ri­um al­le­re­de som 17-årig. Foto: Den Jys­ke Ope­ra

Vil man føre sig frem på operascenen, skal man være målrettet og ”holde sig til”, siger den 43-årige sopran, Majken Bjerno. Det er hun selv et godt eksempel på. I disse dage spiller hun rollen som Agathe i ”Jægerbruden” på en Danmarksturné med Den Jyske Opera. Det er første gang i ti år, hun ser Danmark fra scenerne rundt omkring i landet, og turen går også til Aalborg, hvor hun voksede op, fortæller hun begejstret. Majken Bjerno er lattermild. Stemmen er livlig og fuld af indlevelse - især når talen falder på hendes profession som operasangerinde. Hun var kun en lille pige, da hun besluttede sig for, at det var det, hun skulle være. Hendes musikalske familie bakkede hende op, og efter 9. klasse blev hun optaget på Nordjysk Musikkonservatorium. Undervejs flyttede hun til København, og blev uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Operaakademiet. Som nyuddannet strøg hun direkte ind på Det Kongelige Teater i rollen som Pamina i Tryllefløjten, men efter otte år som solist pakkede hun kufferten og rejste til Tyskland. Hun trængte til at se verden fra andre scenekanter og blev tilknyttet operascener i blandt andet Bremen, Lübeck og Leipzig. Farvepaletten er større Det er anden gang, Majken Bjerno trækker kostumet på og synger partiet som skovridderdatteren Agathe. Første gang var i Tyskland i 2003. - Stykket er vildt sjovt, men også tragisk og sørgeligt. Det indeholder egentligt alt det, jeg synes, opera skal indeholde, siger hun. Alligevel er oplevelsen helt anderledes denne gang. Både på grund af det overskud, det giver hende, at hun har sunget rollen før, men også fordi opsætningen er så anderledes på den danske scene frem for på den tyske. - Det er specielt at lave en så typisk, klassisk tysk opera i Danmark, og det er sjovt at se, hvor anderledes, man griber det an herhjemme. I Tyskland er opsætningen tungere, og man tager sig selv mere højtideligt, forklarer hun. Her kan man godt grine lidt af det. - Det er dejligt, at farvepaletten på stykket er større i Danmark. Ironien og humoren fylder mere og det, der er rigtigt tragisk i stykket, bliver derfor også større. Tyskerne tager det hele meget bogstaveligt og seriøst. Her mere liv. Også omgangstonen er anderledes i Danmark. I Tyskland siger man stadig De til hinanden, mens danskerne er mere afslappede. Det gør oplevelsen mere behagelig, og så kommer resultaterne længere ud, mener hun. Gennem årene har Majken Bjerno da også overvejet at bosætte sig i Danmark igen, men modet har manglet. Konkurrencen er for stor. Hun har nok at lave i Tyskland, og vil ikke risikere at gå arbejdsløs. Det er nu ikke fordi, hun får tingene foræret i Tyskland. - Europa er blevet større, så det vælter ind med sangere fra alle mulige andre lande. Deres levestandard er ikke så høj som vores, og deres krav til lønninger er derfor heller ikke så store. Teatrene mangler altid penge og forsøger at få sangerne så billigt som muligt. Man skal forstå at holde sig til, hvis man vil have nok at lave, forklarer hun. Lige nu er hun ikke tilknyttet noget fast teater i Tyskland, men tager ud og laver produktioner i forskellige byer. De fleste job får hun gennem en agent, som har fingeren på pulsen med, hvor de mangler sangere. - Ind imellem har jeg skrækkeligt meget at lave, og så er der måske et par måneder, hvor der ikke er så meget. Der kan også være perioder, hvor jeg må lave noget andet end det, jeg allerhelst vil, men man skal jo have brød på bordet, siger hun alvorligt. I de stille uger og måneder går hun hjemme hos sin fire-årige datter i Würtsburg. Hendes tyske mand arbejder i samme branche og er selv meget væk i perioder, men de får som regel familielivet til at fungere alligevel. Det kompakte udtryk Turnéen i Danmark varer næsten to måneder. Cirka halvdelen af tiden rejser hendes datter sammen med hende. Hendes mor steg på i Sønderjylland for at være sammen med sin datter og sit barnebarn i de dage, de var der. - Det er lidt et sigøjnerliv. Man skal have stærke nerver, og være sikker på det, man laver. Og så skal man stole på sig selv, og være ved godt helbred. Det er vigtigt, at man er i god balance med sig selv. Selvom operaen kræver kræfter, har Majken Bjerno ikke planer om at slippe sit tag i den. For hende rummer den alt, hvad teater er: Skuespil, musik, stemme, udtryk og bevægelser. - For mig er opera faktisk den mest kompakte form for udtryk, og det kan jeg meget godt lide. Og så har jeg altid sunget og gerne villet udtrykke mig, og det kan man så dejligt i opera. Efterhånden er hele Majken Bjernos familie flyttet fra Aalborg, og det er derfor sjældent, hun ser byen. Til gengæld besøger hun ofte København, hvor hun får undervisning af professor Kirsten Buhl Møller. Undervisningen i Danmark passer bedre til hendes mentalitet, end den hun kan få i Tyskland. - Igen er omgangstonen en anden, og så er Kirsten en fantastisk lærerinde. Jeg har ikke kunnet finde noget tilsvarende dernede. Men jeg er jo også opdraget i det danske musikmiljø, så måske har det bare noget at gøre med, hvad jeg har været vant til. Majken Bjerno håber, at Danmarksturnéen kan kaste flere job af sig i herhjemme - gerne de store, tunge partier som Strauss og Wagner, hvor hun kommer gennem hele repertoiret. Det passer bedst til hende, hendes stemme og hendes udtryk, mener hun. - Nu må vi se, hvad der sker. Det er jo første gang, jeg synger her i ti år. Jeg har været væk fra folks tanker, og når man ikke er her, er der jo heller ikke nogen, der tænker på dig. Det her, har jo næsten været som en gendebut.