Opgøret om sexannoncerne

Ekstra Bladet mærker ingen nedgang i sexannoncerne, efter de prostitueredes trusler om at skifte til Den Blå Avis - endnu

KØBENHAVN:‘Vendsyssels perle Samantha med kæmpe balloner’ hører til de få, som har gjort det. Det har den nordjyske escortpige ‘Sommersilden’ ikke. Altså flyttet annoncen for de kropslige ydelser fra Ekstra Bladet til Den Blå Avis. - Det er nok et spørgsmål om vane. Mange er vant til at købe Ekstra Bladet, og vores udenlandske kunder kunne ikke drømme om at købe Den Blå Avis, fortæller ‘Sommersilden’. Opgøret om sexannoncemarkedet begyndte sidst i juli, da de prostitueredes Brancheforening DEA (BDEA) opfordrede medlemmerne til at droppe Ekstra Bladet til fordel for Den Blå Avis. BDEA var vrede over annonceprisen, behandlingen og journalistikken i den københavnske formiddagsavis, der anslås at tjene mellem 25 og 30 millioner kroner årligt på de prostitueredes lokkemad bagerst i avisen. I sidste uge udkom så første udgave af Den Blå Avis med et nyt, udvidet sexmarked, og selvom sexannoncerne fyldte mere end tidligere, har kun få prostituerede reelt droppet Ekstra Bladet. Kun fire af de prostituerede i Nordjylland annoncerede i Den Blå Avis, mens formiddagsavisen i går havde 32 knaldtilbud fra regionen. På landsplan er tendensen den samme: Ligesom ‘Sommersilden’ er også andre prostituerede bange for, at det kan mærkes på indtjeningen, hvis annoncerne flytter fra Ekstra Bladet. - Det vigtigste er, at monopolet er blevet brudt. Konkurrence gør, at andre mennesker får nogle fordele, siger Janice, der er selvbestaltet forkvinde i de prostitueredes brancheforening. Hun forstår godt de prostitueredes frygt for at miste kunder. - Jeg anbefaler mange af pigerne, der ringer til mig, at annoncere begge steder. De kan for eksempel nøjes med at have en lille annonce til mindsteprisen på 160 kroner i Ekstra Bladet, siger hun. I Den Blå Avis koster en annonce kun en fjerdedel af prisen på et tilsvarende antal linier i Ekstra Bladet. Og Janice håber på, at flere prostituerede vil flytte deres annonce, når ”manden i familien Danmark bliver klar over, at der er sket et skift”, siger hun. Annonceprisen på mellem 500 og 700 kroner er ikke den eneste grund til, at Janice og BDEA er gået forrest i opgøret med Ekstra Bladet. Også behandlingen af de prostituerede, der skal indtale annoncerne og aflevere pengene personligt i avisens forhal, er blevet stærkt kritiseret. - Når man betaler hos Ekstra Bladet, sidder der sådan en skrankepave, og så får du lige blikket. Det har jeg tit været ude for. Vi bliver behandlet bedre på Den Blå Avis, de er flinke og hjælpsomme, og de censurerer aldrig i teksterne, fortæller Janice. Andre prostituerede har skældt Ekstra Bladet ud for at bedrive journalistik, der krænker deres levevej i sexbranchen. - På forsiden kalder de os ludere, og på de bagerste sider hedder vi massagepiger. Men jeg mener nu, at de må lave fri journalistik, som de vil, så for mig handler det mere om prisen og behandlingen af os, siger Janice. Hun har været med til at kontakte de fleste af landets prostituerede for at få dem til at skifte avis. Mange af de, der har fulgt rådet, arbejder i Københavnsområdet. - De prostituerede er helt bestemt mere oprørske i København, men her er også utroligt mange massageklinikker. Mange af de nordjyske klinikker er svære at komme i kontakt med, og de tager ikke telefonen, siger Janice og glæder sig over, at pressens omtale har udbredt kendskabet til annonceopgøret. På Den Blå Avis er den ansvarshavende udgiver Frank Ludvigsen en tilfreds mand. Selvom de fleste prostituerede stadig annoncerer i Ekstra Bladet, er Den Blå Avis’ indtægt på området blevet fordoblet til mellem en halv og en hel million om året. - Foreløbig er det gået, som jeg havde regnet med. At forestille sig, at et helt marked flytter på én gang, kan man ikke. Uanset hvor utilfredse nogen måtte være, siger Frank Ludvigsen. På sigt har han dog en forventning om, at sexmarkedet bliver endnu større i Den Blå Avis, hvor en annonce koster 125 kroner. - Det tyder på, at interessen og viljen er der. Kan vi lave et marked, der er dobbelt så stort som nu, så har vi et reelt alternativ til Ekstra Bladet. Og så vil det kunne voksne videre derfra, mener han. I går udkom endnu en Blå Avis med endnu flere sexannoncer end i sidste uge. Også på internettet har Den Blå Avis oplevet langt mere aktivitet end tidligere. Det bekymrer ikke Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen. - Vi har ikke mærket noget som helst til et faldende annoncesalg. Og hvis man ser på avisen i dag (tirsdag, red.), så har vi endda flere, end vi plejer. Vi fastholder, at vores annoncemarked er det bedste og der, hvor de fleste vil søge, siger han. Han afviser de prostitueredes kritik af prisen, behandlingen og journalistikken i avisen. - Vores svar er, at annoncerne i Ekstra Bladet virker. Derfor mener vi, at vi tager den pris, som svarer til den effekt, man får ud af at annoncere hos os. Og så er det noget vrøvl, at vi ikke behandler dem godt. Vi har verdens sødeste mand siddende i forhallen, som kunderne kender, og som hjælper dem på alle mulige måder, mener Poul Madsen. Han formoder, at de, der har flyttet deres annoncer til Den Blå Avis, er nogle af bagmændene i sexbranchen, der er blevet sure over avisens artikler om prostitutionsmiljøet. Og han er ikke bange for at miste kunder til Den Blå Avis. Foreløbig ser det da heller ikke ud til, at Ekstra Bladet mister sin guldkalv. Men rundt omkring i landet følger de prostituerede udviklingen. Det gælder også escortpigen ‘Sommersilden’ i Nordjylland. - Det er klart, at jeg vil holde øje med, hvordan det går med Den Blå Avis. Og om annoncerne forsvinder markant fra Ekstra Bladet, siger hun.