Opgradering styrker fagligheden på skolen

Sebber Skole nu med videnscenter, fleksible lokaler, lyse farver og nyt lærerværelse

VALSTED:De har ikke det hele, men nu langt mere end før, og på dagen for indvielsen af Sebber Skoles nyrenoverede gemakker overskyggede glæden over projektet den nære fortids nedture, Feststemningen bredte sig, da borgmester Jens Østergaard Madsen (V) klippede snoren. Mandag står han i spidsen for Nibe Byråds politisk bredt sammensatte forhandlingsdelegation under de første afgørende forhandlinger med Aalborg Kommune om indholdet af en sammenlægning fra 1. januar 2007. Aalborg har ikke nedlagt en skole siden 1992. - Vi har en landdi- striktspolitik, der også går ud på at bevare alle fire folkeskoler. Det skal vi høre Aalborgs mening om, lød det tidligere i denne uge fra borgmesteren. Sebber Skole byder nu på et "pædagogisk servicecenter" med computere, IT-arbejdspladser, og mere plads til gruppearbejde. Kombineret med biblioteket, der indtil for kort tid siden også husede lærerværelset. - De fysiske rammer for projektarbejde over flere uger på tværs af fag er klart forbedret. Som under temaet "Afrika" i disse dage, siger skoleleder Agnete Manicus. De to millioner kroner rækker også til nymalede lokaler i lysere farver, blå døre, en bedre akustik (læs mindre larm), to nye omklædningsrum, foldevægge- og døre. - Det handler om at være fleksibel. Rum kan gøres større eller mindre efter behov. Den pædagogiske linje på skolen i landsbyen med elever fra børnehaveklassen til og med femte er dog fortsat uændret. Sådan næsten da. Som noget næsten nyt , skal elever og lærere nu stille skoene ved indgangen, og skifte til indendørs fodtøj. - Det har den fordel, at det nye gulv bliver skånet, men formålet er også at sikre en vis form for fornemmelse af hjemlig hygge, fortæller Lars Friis. - Man vader jo ikke bare ind derhjemme i beskidte sko, og så skaber hjemmesko en vis form for ro. Sebber Skole kræver, at eleverne nu læser i 25 minutter tre gange om ugen, når de møder. - For at få en rolig start på dagen og styrke læsefærdighederne. Når skolen er til ende, skriver de "logbog" om dagen, der gik.