Oprejsning til det lokale køkken

Lokale kvalitetsprodukter skal tilbage på de danske middagsborde. Det mener en række kokke og Forbrugerrådet, der har kickstartet en kampagne for at øge udbuddet af gode fødevarer med rødder i den egn, de kommer fra, og som man på egnen kan være stolt af. Både producenter og forbrugere er tilsyneladende med på ideen. I hvert fald vrimlede det med spændende nyskabelser, da Forbrugerrådet i dette efterår kårede vinderne i en nystiftet konkurrence om at udvikle nye egnsspecialiteter. Der var blandt andet citrongræs med gulerod, diverse pølser fra Venø, Midtjylland og Sønderjylland, jordbærsaft med peberrod og et nyt økologisk spiritusprodukt fra Søbogaard. Dommerne roste især to nye produkter fra det fynske mejeri Løgismose: en dressing af fynsk rygeost og mousse af fynsk fåremælksyoghurt - begge udviklet af kokken Thomas Hermann Pedersen fra Kong Hans Kælder i København. Vinder af konkurrencen var en is af æblecider fra Fejø, udviklet af to kvinder, der driver en restaurant på Fejø, som næsten udelukkende satser på lokale råvarer. Forbrugerrådets direktør, Rasmus Kjeldahl, håber, at konkurrencen vil inspirere mange til at udvikle regionale produkter med sjæl og historie. - Vi er glade for, at konkurrencen har sat fokus på den fødevarekvalitet, som danske regioner kan tilbyde. Forhåbentlig vil det inspirere mange andre til også at gå i gang, sagde Rasmus Kjeldahl ved prisuddelingen. Der er i Danmark ingen national strategi for at styrke lokalt forankrede kvalitetsfødevarer, og det er et problem, mener Forbrugerrådet. Globaliseringen indskrænker nemlig udvalget af madvarer voldsomt. Kun i de fire-fem største danske byer vil forbrugerne have adgang til et spændende og bredt udvalg af fødevarer, hvis udviklingen får lov at fortsætte, frygter Rasmus Kjeldahl. I resten af landet vil forbrugerne kun have adgang til at købe Faktas, Aldis eller Nettos “den bedste” ost og andre af samme type masseproducerede standardvarer, som er købt billigst muligt på verdensmarkedet uden skelen til oprindelse og produktionsforhold. Skal det lykkes at dæmme op for denne kedelige tendens, er det nødvendigt med en massiv dansk oprustning og satsning på lokalt forankrede fødevarer, mener Forbrugerrådet, der derfor har skabt “Lokaliseringsrådet”, et organ, som skal stå i spidsen for et fremstød for lokale kvalitetsfødevarer. I rådet sidder håndplukkede repræsentanter for landbrug, detailhandel, en stribe kendte kokke og producenter af kvalitetsfødevarer. De har foreløbig holdt to møder og stod bag den nylige konkurrence om årets egnsspecialiteter. Også foreningen “Oprør fra Maven” arbejder for at øge forbrugernes adgang til at købe gode, dejlige, velsmagende madvarer, som er produceret tæt på, hvor forbrugerne bor. Foreningen, der blandt andre tæller kogebogsforfatter og madskribent Camilla Plum, har derfor i et par år arbejdet på at stable såkaldte “farmers markets” på benene flere steder i landet.