Aalborg karneval

Oprør mod karneval

På Internettet diskuteres det livligt, om Aalborgs karneval er blevet en pengemaskine.

Line Ottesen har startet gruppen "Boykot karneval i Kilden!" på Facebook. Torsdag havde 258 tilmeldt sig gruppen. Foto: Henrik Bo

Line Ottesen har startet gruppen "Boykot karneval i Kilden!" på Facebook. Torsdag havde 258 tilmeldt sig gruppen. Foto: Henrik Bo

Boykot karneval i Kilden. Sådan lyder opfordringen dagen før den store fest i Kildeparken i Aalborg. Om karneval er blevet en pengemaskine har i et stykke tid været debatteret på Facebook på internettet i en diskussionsgruppe netop med overskriften "Boykot karneval i Kilden". Initiativtager til gruppen er 27-årige Line Ottesen fra Aalborg, som især er fortørnet over, at prisen for at gå til karneval er steget drastisk. Mad og drikke oveni Entreen til Kildeparken er i år sat op til 100 kroner, og dertil kommer, at man skal betale 20 kroner, hver gang man forlader parken og skal ind igen. Oven i kommer udgiften til drikkevarer og mad. En fadøl koster 30 kroner og en Smirnoff Ice koster 45 kroner. – Med entre, øl, sodavand og mad skal man næsten sætte en tusse af til karneval, og det synes jeg er for dyrt. Da jeg var barn, samlede vi børn flasker i Kildeparken, på den måde var man ude over en stor del af oprydningen, og børnene fik en god oplevelse ud af at deltage i karnevalet. Nu presser man citronen til det yderste, siger Line Ottesen. Helt at boykotte karneval gør hun dog ikke. Hun har tænkt sig at følge paraden igennem midtbyen og måske danse lidt med. Sidste søndag deltog hun også i børnekarneval med sin datter, men når optoget lørdag lander i Kildeparken, vender hun om og fester i stedet hjemme i opgangen med andre beboere, som deler opfattelsen af, at karneval er blevet en pengemaskine. – Jeg synes, at karneval skal forblive en folkelig fest, som alle har råd til at være med i. I København et det et karneval for de professionelle, og det specielle ved Aalborg er netop, at det er folkets fest, siger Line Ottesen. Hendes løsningsforslag er, at flere udgifter betales af sponsorer og kommunen. - Hvis man brugte karnevalet til at brande Aalborg som by, kunne man helt sikkert hente en masse turister til byen, for ikke at nævne den positive omtale byen ville få, som jo ikke kan gøres op i kroner og øre, siger Line, som får opbakning på Facebook. Blandt andre fra byrådsmedlem Daniel Nyboe Andersen, politisk ordfører for de radikale. Brug sponsorer – Jeg vil ikke opfordre til boykot af karneval, men jeg synes, at det er blevet for dyrt at komme ind i Kildeparken, og hvis valget står mellem to store bands eller kun et stor navn, mod til gengæld at kunne holde entreprisen nede, så foretrækker jeg det sidste, siger Daniel Nyboe Andersen. Han anerkender, at det koster noget at arrangere et karneval, men han foreslår, at karneval indgår et sponsorsamarbejde med eksempelvis McDonald's, Burger King og måske gratisaviserne. Eksempelvis om affaldsindsamling. – Det vil kunne holde udgifterne nede, og samtidig sender det et signal om, at firmaerne tager affaldsproblemet alvorligt, siger den radikale politiker.