Opsang fra fremtidsforsker over ringe it-sider

Fremtiden lyder på resorts og nye samarbejder, men også ideen om at leje os ud til ligesindede turister

Fremtidsforsker Carsten Bech gav sit bud på fremtidens turisme i Jammerbugten og i verden. Foto: Erik Sahl

Fremtidsforsker Carsten Bech gav sit bud på fremtidens turisme i Jammerbugten og i verden. Foto: Erik Sahl

AABYBRO:- I Schweiz kan de leje en ko. Hvad med ordningen Lej en jammerbugter? eller hvad I nu kalder jer, så folk kan møde andre med samme interesser og høre om stedet. Forslaget kom fra fremtidsforsker Carsten Beck, Institut for Fremtidsforskning, på Erhvervsforeningens konference, Udfordringer for Jammerbugtens turismeudvikling - og nye veje til vækst, i Mediecentret i Aabybro mandag, som op imod 100 branchefolk, politikere og privatpersoner deltog i. En anden ide er Find en kæreste i Jammerbugten og gå en tur i Fosdalen samt en utvetydig opfordring til hele tiden at være i hvert fald fuldt på højde med den tekniske udvikling. - Ingen sider om jer - Spørg jeres børn og børnebørn, hvordan de navigerer på nettet, sagde Carsten Bech, da han uden større anstrengelser havde afsløret mangler på hjemmesider, der skal føre turister netop til Jammerbugten. Eksempelvis, at teksten kun står på dansk. - Hold øje med Google og jeg anbefaler Wikipdia. Den er helt hot, men når jeg søger jer, er der ingen sider, sagde han. Fremtidsforskeren påpegede også, at alle destinationer i ind- og udland har natur, flinke mennesker, interessante sights og aktiviteter. - Der skal tænkes nyt. Find et fælles kort slogan, søg pakkeløsninger i forbindelse med kongresser i Aalborg og husk, at Danmark og Skandinavien er hot. Jo længere, man kommer væk, des større område skal markedsføres. Det taler for flere resorts, sagde han. Erhvervschef Povl Bjarne Jensen talte om resort-tanken og om, hvordan den kan bruges. - På visitdenmark kom jeg til 148. Vi har fire, der minder om det og jeg har valgt Danland i Blokhus. Der er wellness, fitness, vandland og restaurant. Man kan blive inden for området. De største campingpladser er godt på vej, sagde erhvervschefen og fortsatte: - Der er en brancheglidning. Attraktionerne vælger overnatning og overnatningssteder vælger oplevelser. I fremtiden er det ikke nok at være effektiv i egen virksomhed. Resorttanken vil være fremherskende og oplevelses- og overnatningssteder vil vælge partnerskaber, så der er et kvalitetsprodukt, sagde han og pegede eksempelvis på Fårup Sommerland, der har lejet sig ind på campingpladser. Samfundsforskeren støttede erhvervschefen med ordene: -Kom i gang med samarbejder og partnerskaber. Turister er ligeglade med, hvem der leverer overnatningen og oplevelsen. Men vær ærlige og kom med en ren profil. Det er dårlig strategi at ville det hele. Samfundsforskeren sagde også, at han tænker på Nordjylland og ikke Jammerbugten, når han har været her som turist. - Men jeg kunne bringes til at tænke tættere på, tilføjede han. Blandt udfordringerne - ifølge samfundsforskeren - er mere kræsne turister, mange korte ferier, billige fly, en grund til, at turister skal komme, og fænomerne lokalt og internationalt: Industrisamfundet, der er det hurtige, effektive og billige, drømmesamfundet, der sælges på følelser såsom drømmefamiliebilleder i et resort og ”Jammerbugten ændrede mit liv”, samt som noget nyt begrebet creative man for den, der søger det individuelle.

Forsiden