Opsigelse på vej til brandstifter

Boligforening vil nu smide den 32-årige lejer på porten - ejendommens øvrige beboere undrer sig over, at det ikke er sket forlængst

Boligselskaber 2. september 2002 08:00

AALBORG: Afdelingsformand Ulla Christensen fra Andelsboligforeningen Himmerland vil nu omgående kontakte hovedbestyrelsen og Boligkontoret for at få en 32-årig psykisk ustabil mand sat ud af sin lejlighed i Aalborgs vestby. Baggrunden er den voldsomme episode natten til lørdag, hvor manden gjorde alvor af sine mange trusler og satte ild til sin overbos lejlighed. De rystede beboere i opgangen håber ikke, de nogensinde skal stå ansigt til ansigt med den 32-årige igen. - Jeg håber ikke, vi ser ham mere. Det er der ingen, der kan holde til, siger 74-årige Tove Madsen, der er nabo til den 32-årige i stueetagen. Ville sparke dør ind Helt tilbage i december 1999 sendte Tove Madsen en klage til afdelingsbestyrelsen. I brevet beskrev hun, hvordan den uligevægtige mand forsøgte at sparke hendes dør ind, mens han ude på trappen råbte: "Jeg slår jer ihjel!" - Jeg blev bange, og fik min søn til at hente mig, fortæller Tove Madsen. Hendes brev betød, at boligforeningen sendte en skrivelse ud til den yngre mand om omgående af dæmpe støjniveauet og den truende adfærd. Det hjalp ikke, og umiddelbart efter indsendte samtlige beboere en fælles klage, der betød at den aggressive nabo blev indkaldt til en samtale på Boligkontoret i januar 2000. - Det fik de ikke ret meget ud af og så orkede jeg ikke mere, siger en opgivende Tove Madsen, som forklaring på, hvorfor hun ikke sendte flere skriftlige klager, selv om den 32-åriges råb og dødstrusler fortsatte. Tove Madsen undrer sig over, at det skal ende med en ildspåsættelse før boligselskabet nu tager affære. Klager Afdelingsformand Ulla Christensen fortæller, at boligforeningen ikke har modtaget skriftlige klager siden årsskiftet 1999/2000. Hun er vidende om, at beboerne har indgivet adskillige mundtlige klager til boligforeningen. Men ifølge Ulla Christensen skal en klage altid være skriftlig. Det er den melding hun har fået fra Boligkontoret, der er administrator for Andelsboligforeningen Himmerland. - Det har altid været været mit svar: "I er nødt til at sende to linjer på skrift", forklarer Ulla Christensen. - Der er en række bestemte regler i boliglovgivningen, som vi er nødt til at overholde, siger Ulla Christensen. Bjarne Overmark er advokat og næstformand i Randers Lejerforening og kender til mange sager hvor beboere klager. Forelagt den konkrete sag undrer han sig over, at boligforeningen ikke har tilbudt at skrive beboernes mundtlige klager ned. - Som udgangspunkt kan udlejeren ikke forlange at folk skal klage skriftligt, siger Bjarne Overmark. - Det er ikke indbygget i loven, at en klage skal være skriftlig, fortsætter advokaten, der understreger, at der selvfølgelig skal foreligge noget skriftligt, hvis sagen skal holde i en eventuel retssag. - Men det kan lige så godt være udlejeren, som er behjælpelig med at skrive klagen, siger Bjarne Overmark, der nævner svage ældre eller ordblinde som eksempler på folk, der ellers ville have det svært med at komme med en klage. Ulla Christensen pointerer, at hun ikke har haft indtryk af, at de beboere der har klaget direkte til hende ikke skulle være i stand til selv at skrive en klage.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...