Opstramning efter nordjysk dødsulykke

Syn af skibe ændres af Søfartsstyrelsen efter to fiskere døde ved losning af industrifisk

To fiskere omkom under losning af industrifisk. Nu ændrer Søfartsstyrelsen sin procedure ved tjek af skibene. Arkivfoto: Jan Pedersen

To fiskere omkom under losning af industrifisk. Nu ændrer Søfartsstyrelsen sin procedure ved tjek af skibene. Arkivfoto: Jan Pedersen

STRANDBY:To dødsfald under arbejdsulykken 4. august 2014 på en fiskekutter i Strandby Havn i Nordjylland har fået Søfartsstyrelsen til at stramme op på procedurerne for dens syn af skibe. Det oplyser styrelsens synschef, Lars Gerhard Nielsen, til Fagbladet 3F.

Synschefen forklarer, at han tre dage efter ulykken sendte en såkaldt straksinstruks ud til styrelsens skibsinspektører om, at de ved alle syn skulle spørge ind til, om skibet var på industrifiskeri.

Derudover skrev han i august 2014 ind i styrelsens vejledning til skibsinspektørerne, at industrifiskerilaster skal være et fokuspunkt. Det betyder, at inspektørerne under synsbesøg ud over at tjekke sikkerhedsudstyr også skal have en dialog med skipperen og besætningen om risici samt om, hvordan og hvornår de skal bruge udstyret.

Chokeret over dødsfald

Lars Gerhard Nielsen oplyser, at man i Søfartsstyrelsen blev chokeret over de to dødsfald i lasten med industrifisk om bord på ”Susanne H”. Ved arbejdsulykken døde den 58-årige skipper og rederiejer Hans Jørgen Hansen samt hans 21-årige nevø, erhvervsfisker Morten Christensen. De blev under losning forgiftet af svovlbrintegasser fra forrådnede fisk i skibets lastrum.

- Jeg har haft en opfattelse af, at alle i erhvervet var klar over, hvilke risici der er ved industrifiskerilaster. Men det her er en reminder til alle om, at der stadig skal være enorm fokus på det, siger Lars Gerhard Nielsen.

- Vi må selvfølgelig sige, at vi er blevet klogere her, siger han.