Optiker satser på kvalitet

Investering i ny teknologi er nødvendigt for at sælge briller.

Michael Christiansen
Optiker Birger Pedersen med en af sine nye apparater fra Zeiss. Foto: Michael Bygballe
Hjælpemidler 1. august 2011 06:00

Konkurrencen om at sælge briller og kontaktlinser er stor. Nogle optikere vælger at konkurrere på prisen. Optiker Birger Pedersen, Brovst har sammen med optikerkæden Nyt Syn valgt at konkurrere på kvaliteten. - Jeg har for nylig investeret 350.000 kroner i nye topmoderne instrumenter fra Zeiss. Med disse kan jeg lave bedre synsprøver på mine kunder. Jeg kan blandt andet måle både dag- og nattesyn mere detaljeret end nogen siden tidligere. og jeg kan måle grå og grøn stær, forklarer Birger Pedersen. For kunderne betyder det, at de med nye briller lavet efter måling på det nye apparat får et stærkere kontrastsyn, bedre farvegenkendelse samt et klarere, skarpere og mere afslappet syn. Det nye apparat måler så at sige øjets fingeraftryk, og dets styrke måles blandt andet i simuleret mørke. Disse data bruges til at fremstille individuelle præcisionsglas med en nøjagtighed helt ned på 0,01 dioptri mod tidligere 0,25 dioptri. - Mit nye instrument bruger 100.000 målepunkter til at lave en nøjagtig synsprofil af hvert øje. Synsprofilen er en form for optisk landkort over øjnene. Det betyder, at jeg ved en synsprøve kan afsløre fejl og ulemper, der ikke tidligere kunne afsløres ved en synstest. Foreløbig er der kun installeret 10 af de nye instrumenter hos danske optikere. .- Nyt Syn har af Zeiss fået eneret til at måtte købe og anvende dette udstyr, afslører Birger Pedersen. - Investeringen var stor, men nødvendig for at kunne være med helt fremme, når det gælder ny teknologi. Mine kunder, der har været til synstest og fået briller på basis af det nye instrument, har meldt tilbage, at de ser bedre om natten, at de ser skarpere og klarere. Sådanne meldinger fortæller mig, at investeringen vil komme hjem på sigt. Jeg forventer også en del nye kunder, men de bedre brilleløsninger. Birger Pedersen har også valgt at investere i ny teknologi for ikke for at acceptere en stigende tendens til butikslukninger i mindre byer. - En del optikere bukker under i kampen om kunderne. Nu har jeg et unikt produkt, en service, som ikke mange andre optikere har. Det skal hjælpe mig til at overleve som optiker i en mindre by som Brovst, forklarer Birger Pedersen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...