Ordn din skat i frokostpausen

Spørgsmål om SU, boligstøtte med mere klares mellem madpakkerne

Boligøkonomi 3. september 2004 06:00

AALBORG: Hvordan søger jeg boligstøtte og får skiftet læge fra ham i hjembyen til en ny i studiebyen? Det er nogle af de ting, som Borger- og Skatteafdelingens udstationerede medarbejdere kan hjælpe med i kantinen på Aalborg Universitets afdeling på Strandvejen 12-14. To ansatte har hver dag i 14 dage midlertidig arbejdsplads i kantinen fra klokken 10 til 13. Ved hjælp af bærbare computere og mobiltelefoner, kan de løse de fleste af de problemer, som mange nye studerende kommer forbi med. - Vi hjælper typisk med at flytte adresser, skifte læge, ændre skattekort, rådgiver om boligstøtte med mere, fortæller Henrik Berg. Han og kollegaen Inge-Merete Knap har nok at se til i de studerendes frokostpause. Det er tredje år Borger- og Skatteafdelingen slår lejr på universitetet, men sidste år var de i et lokale ved siden af kantinen, og da fandt knap så mange studerende som de første år vej til dem. Men i går var der kø ved computerne. God ide - Det er da en rigtig god idé, siger Kaare Hedegaard, der for 14 dage siden flyttede fra Herning til Aalborg og i onsdags begyndte på ingeniørstudiet. - Jeg skulle have styr på mit skattekort, så jeg kan få udbetalt min SU og så fik jeg også hjælp til boligstøtte, siger Kaare Hedegaard, som indrømmer at han selvfølgelig godt kunne have fundet ud af at gå ned på skattekontoret og få hjælp. - Men jeg er jo tilflytter, og ved ikke lige hvor det er, og har desuden til timer til klokken 16, så det er da nemt på den her måde. Så det vil jeg da varmt anbefale til andre kommuner, siger Kaare Hedegaard. Og det er netop ideen om at vise Aalborg Kommunes ansigt udadtil - et venligt ansigt forstås - der er ideen bag udstationeringen i kantinen, siger Henrik Berg. - Vi vil gerne på denne måde være med til at tage godt imod de nye studerende. Der er jo en del af dem, der kommer udenbys fra, og de kan selvfølgelig sagtens finde ud af at komme ned på kontoret, hvis de skal. Men de har samtidig tusindvis af andre nye ting, de skal forholde sig til. Så på den måde kan vi hjælpe dem lidt, og vores fornemmelse er, at de synes det er en stor hjælp, som de sætter pris på, siger han. Samtidig slår de to medarbejder et slag for, at de unge bliver klar over, at de kan bruge selvbetjening på internettet, e-boks og så videre, når de skal i kontakt med kommunen. Borger- og Skatteafdelingen midlertidige lejr i kantinen er åben hver dag mellem 10 og 13 frem til 14. september.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...