Ottende klasse bygger tårne

Eleverne fra Dronninglund Skole har emneuge, hvor de bytter blyanter og papir ud med mørtler og cement

Niels Søndergaard
Majken og Julie murer løs på deres tårn. Der er rejsegilde på fredag, hvor familierne kommer og ser, hvad eleverne har lavet i løbet af ugen. foto: Bent Jakobsen
Skolevæsen 22. marts 2007 05:00

DRONNINGLUND: Casper Nielsen fra 8. b. står i midten af et af tårn i mursten. Væggene når ham til midt på hoften. Han står foroverbøjet og blander cement, som han smører på murene. - Jeg havde egentlig tænkt mig at blive kok. Men nu har jeg prøvet det her, og jeg synes faktisk, det er rigtig sjovt, siger han. Der er emneuge på hele Dronninglund Skole. Ottende klasse lærer om at være håndværker. Erik Andersen er faglærer på Teknisk Skole i Aalborg, og han har ansvaret for elevernes byggeprojekt. Han begyndte ugen i mandags med at fortælle om de forskellige retninger på Teknisk Skole. Tirsdag skulle eleverne have hovedet ud af klasselokalet og hænderne ned i cementen. Erik Andersen fortæller, at eleverne bygger murene færdige, men spriger taget over. På fredag klokken elleve inviterer eleverne derfor søskende, forældre og bedsteforældre til pølser og sodavand, når der er rejsegilde. En myretue af murere Eleverne løber ind og ud mellem hinanden som myre i en myretue. De bygger i alt fem kvadratiske tårne i mursten. På pladsen er der en konstant støj fra mørtler, der skraber mod murene. Pigerne i Dronninglund er ikke pylrede. Godt nok er der et par stykker, der sidder på en spand og synger disney-sange. Andre har slåskamp på græsplænen. Men de vender alle sammen tilbage til arbejdet efter de små pauser Camilla Kalstrup og Marie Søndergaard er i gang med at smøre cement på en af murene. - Det her er noget andet end at sidde i klasselokalet, som godt kan være ret kedeligt. Herude bliver vi bedre til at samarbejde, siger de. De klager kun over, at de fryser. Det er marts, og det er koldt og blæsende. Erik Andersen fortæller, at Teknisk Skole selvfølgelig håber på lidt ekstra elever. I hvert fald er det vigtigt, at eleverne prøver at arbejde med håndværk. Så kan de finde ud af, om det er noget for dem. Et andet formål er også at give eleverne selvtillid og evne til at samarbejde. - Det vigtige for os er ikke, om eleverne bliver murere eller tømrere. Men de skal se, at de kan, hvad de vil, når de arbejder sammen, siger Erik Andersen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...