Overlegen VW vil ind i firmaklassen

Tiguan er større, mere selvsikker og har fået flere muskler

Jens Overgaard
Tiguan fås både med 4Motion firehjulstræk og en række offroad-pakker. Det gælder bl.a. en speciel front, der klare mere stejle nedstigninger.
24. april 2016 15:26

BILTEST: Fra underspillet til overlegen. Det er den korte version af VW Tiguan, som nu er klar i en helt ny aftapning. Verden har nemlig ændret sig markant, siden første generation af VW’s SUV blev lanceret i 2007.

Dengang lå den i et hjørne af modelhylderne i den store koncern, men siden er de højbenede biler blevet noget af det mest hotte, og den nye Tiguan bliver da også en af VW’s kommende spydspidser i kampen om de mange kunder, der ønsker sig en SUV eller en crossover.

VW har samtidig noget at have det i. Det står klart, efter vi har kørt nyheden ved den internationale præsentation i Berlin.

Over en kam har den gamle model solgt pænt i Europa, men herhjemme vandt den noget smalskuldrede og forholdsvis dyre model ikke rigtigt gehør.

Selvsikker

Mens den gamle model lignede en let ydmyg konfirmand med fistelstemme og begyndende dun på overlæben, fremtoner den nye generation i designchef Klaus Bischoffs streg som en selvsikker muskeltrænet ungersvend i et jakkesæt, hvor du kan ane svulmende biceps spille diskret under silkestoffet.

Med startpriser fra godt 384.000 kr. for en 1,4 TCI trendline med 150 hk benzinmotor, blander Tiguan sig i feltet af familievenlige firmabiler, hvor også Passat og Touran huserer. Den 150 hk diesel, som vi kører til præsentationen forventes at blive den mest solgte. Den koster 431.000 kr. med mellemudstyret, Comfortline.

Mindst lige så vigtige er de beskatningsmæssige priser ved erhvervsleasing, og hos Nordania står den ovennævnte dieselversion til fornuftige 373.000 kr. i skatteværdi. Til sammenligning koster en tilsvarende Passat Variant 358.000 kr., mens Touran koster 323.000 kr.

Nyt familiealternativ

Den nye Tiguan er vokset seks cm i længden og små otte cm mellem akslerne, mens den er blevet lidt bredere og lavere. Det giver mere regulær bagagerumsplads end i forgængeren, så der nu er 145 liter mere end før, og vi ender med 615 liter.

Praktikaliteten fejler i hvert fald ikke noget. Indstigningen er let og udsynet fint. Derfor kan Tiguanen meget vel blive et nyt alternativ for de, der måske ellers ville kigge på en Passat eller Touran.

Mere rendyrkede konkurrenter er der ikke så mange, men de findes. Det gælder bl.a. Ford Kuga, der får et omfattende facelift til efteråret og nyheder som Hyundai Tucson og Kia Sportage.

Mange vil dog nok også overveje Tiguan på grund af attituden. Det er nemlig en af de mest cool VW-modeller, vi har set længe, og som signalerer hverdagseventyr.

Nem at manøvrere

Bag rattet opleves Tiguan næsten som en Touran; den er letkørt, nem at manøvrere med en solid vejbeliggenhed, der matcher en undervogn, som elegant opsluger de værste ujævnheder på de bumpede betonpladeveje omkring den tyske hovedstad.

Her er vi altså klasser over Qashqai, hvor du mærker et højt tyngdepunkt i rygraden og køreegenskaber, som er lidt løse i koderne. Det sker ikke her, hvor vi lige så godt kunne sidde i en personvogn, trods den større frihøjde.

Når man går til makronerne i sving, mærkes det selvfølgelig, at vi her er hævet noget højere over vejen end personbilerne. Men uden at miste det sikre greb og fornemmelse af et præcist styretøj.

DSG - et oplagt valg

150 hk dieselmotoren med et moment på 340 Nm er pakket ind som i vat. Den giver et jævnt flow og byder på tilstrækkeligt med kræfter for de fleste. Forbruget på 21,3 km/l med 17 tommer fælge lyder ikke urealistisk for en kasseformet bil som Tiguan. Og vi må formode, at VW nu er mere varsomme med tallene, efter der er kommet mere øje på dieselmotorer og mærket i særdeleshed.

Mange vil nok kigge i retning af DSG-automatgearkassen med dobbeltkobling, vi testede i versionerne med den 190 hk dieselmotor og firehjulstræk. Merprisen for DSG er 23.000 kr. Ved by og motortrafikvej skifter det silkeblødt og er et oplagt valg.

Det er sikkert ingen overraskelse, at dørene lukker med et solidt klonk, instrumentbordet er velordnet som et bestyrelsesmøde i Deutsche Bank, og at gearskifte, styretøj og betjeningen spiller godt sammen, mens den fine finish med den vingummibløde overflader lander et sted mellem Golf og Passat.

Joker i baghånden

Alligevel har VW en joker i baghånden. Det store digitale 12,3 tommers digitale, hvor en TFT-skærm afløser instrumenterne er nu til at komme i nærheden af for menneskepenge.

Mens købere af Passat har måttet bløde op mod 50.000 kr. for at få det virtuelle display, der var tvunget sammen med navigations anlæg, kan det nu gøres for 12.000 kr. i Trendline og Comfortline. Og faktisk for nul kr. i topversionen, Highline, hvor det er standard. Men selvfølgelig giver det fortsat mest mening, hvis man kombinerer det med fabriksmonteret navigation til 11.000 kr.

Fra grundniveauet får du også en sikkerhedspakke, der bl.a. omfatter automatisk nødbremse med forgængergenkendelse og vognbaneassistent.

Man kan også vælge en terrænpakke, der omfatter blandt andet en 11 millimeter større frihøjde, så den nu lander på 200 millimeter, og mulighed for en off road front, der kan klare en tilkørselsvinkel på 25,6 grader mod ellers 18,3 grader som standard.

Med det nye 4Motion Active Control system kan man nu med en drejeknap sætte bilen op til fire terrænprogrammer, der spænder vej til sne og terræn. Samtidig kan TFT-displayet vise bilens hjulstilling, mens bilens kamerasystem med Bird-eye kan hjælpe på smalle veje. Merprisen for firehjulstræk er cirka 65.000 kr.

Bred palette

Fabrikken vil tydeligvis pege på, at det ikke kun handler om attitude, men at bilen også kan noget i terrænet. Mange eksemplarer af den første model er dog i stor stil også solgt til professionelle.

Med firehjulstræk kan Tiguanen således have 2.500 kg på krogen, så der er flere praktiske vinkler. Det gælder også den større syvpersoners Tiguan, som er udviklet. VW har dog ikke officielt sagt, at den kommer til Europa.

Når hele motorprogrammet er rullet ud, omfatter det tre benzinmotorer og fire dieselmotorer. Det er en 1,4 TSI med 150 hk, en 1,8 TSI med 180 hk og en 2,0 TSI med 220 hk ud over en 1,6 TDI med 115 hk, to 2,0 TDI på 150 hk og 190 hk samt en 2,0 TDI biturbo på 240 hk. Altså en stor del af paletten til en model, der over mange fronter er blevet voksen.

De første eksemplarer af den nye Tiguan lander herhjemme allerede til maj.

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...