- P-afgift skyld i at vi må køre i bil til job

Før spadserede Sven Karlsen og Casper Strandvig til job

AALBORG:Sven Karlsen og Casper Strandvig har et kontorfællesskab på C.W. Obels Plads lige i hjertet af Aalborg. De bor også i samme kvarter i de nybyggede boliger mellem broerne på havnefronten og begge har de fornøjet sig med at spadsere til og fra arbejde, da der jo ikke var så langt og da deres biler kunne parkeres foran deres hjem. Det er slut nu. Med indførelsen af den nye p-afgifts ordning 1. januar i år, må begge enten af med cirka 1000 kroner om måneden i p-afgifter plus det løse i eventuelle forglemmelser og p-bøder, eller så må de tage bilen på job og finde en alternativ løsning.- Det er helt grotesk, mener Sven Karlsen og Casper Strandvig, der med hvert sit firma i baghånden vil søge kommunen om p-licens. P-licens kan virksomheder og også private i boligområder få for 250 kroner årligt, men kun på de p-pladser, hvor man ikke skal betale. Og kun indenfor et afgrænset område i midtbyen. Det vil sige, at Sven Karlsen og Casper Strandvig ikke kan få p-licens, altså fri parkering for 250 kroner om året, der hvor de bor. Alle pladser er betalingspladser. - Vi er tvunget til at sætte os i hver sin bil og køre ind til midtbyen for at optage nogle af de eftertragtede og få p-pladser i midtbyen. Det kan da ikke være rimeligt, og det er helt grotesk, når man nu tænker på, at man netop vil have de mange privatbiler ud af midtbyen, mener Sven Karslen og Casper Strandvig. De har kontaktet teknisk forvaltning. - Men der får vi svaret, at vi bare kan parkere længere ude, hvis vi vil undgå at betale. Hvem vil gå langt for at hente sin bil? Det er urimeligt, mener de. Både Århus og Randers kommuner har indført særlige p-ordninger, som også gælder på betalingspladser, så man kan købe sig et års- eller månedskort til parkering. Det har teknisk rådmand Henrik Thomsen, (SF), kendskab til, men har ikke tænkt sig at foreslå samme ordning i Aalborg Kommune lige foreløbig. - Det har vi ikke drøftet, understreger rådmanden, der kan se det groteske i, at Sven Karlsen og Casper Strandvig eventuelt kommer til at køre på job og optage p-pladser i midtbyen. - Når man indfører nyt, kan man ikke altid undgå de her helt specielle situationer. Vi må lige se tiden an, og se hvordan det forløber. Jeg kan godt forstå, at der kommer mange reaktioner, siger Henrik Thomsen. Han mener, at der er udmærkede parkeringsforhold i midtbyen. - Det har heller aldrig været tanken at der skulle være langtidsparkering på p-pladserne nede ved havnepromenaden, påpeger Henrik Thomsen. - Jeg kan i hvet fald ikke på nuværnede tidspunkt sige, at vi gør noget i retning af det Århus eller Randers har gjort. Det ville ikke hænge sammen økonomisk, for vi har budgetteret med indtægterne for p-pladserne, siger han. - Iøvrigt er der specielle krav, når vi udsteder p-licens, så det er altså ikke alle, der er berettiget til at få licensen, forklarer Henrik Thomsen. P-licensen til virksomheder gives kun til maksimum tre tre biler pr. virksomhed vel at mærke på gule plader. Har virksomheden kun en bil, der også bruges privat, kan virksomheden få en p-licens alligevel. Henrik Thomsen peger også på, at p-kældrene ved det nye byggeri på havnefronten nu bruges, men ikke før i samme grad er blevet brugt. - Det er jo godt, at beboerne har fundet ud af at bruge p-kældrene, siger han. Sven Karlsen og Casper Strandvig har forsøgt, men har ikke fået tildelt p-kælder plads. - Der er i øvrigt masser af plads, der hvor vi plejer at holde, siger de.