P3's musikchef satser på danske grupper

Lars Trillingsgaard bestemmer, hvad vi skal høre i radioen og har blandt andet været med til at gøre Nephew og Tue West berømte

Et stort stereoanlæg fylder det ene hjørne af kontoret på H.C. Ørstedsvej i København. Reolerne bugner af cd'er, og internationale musikblade som Billboard og Q Magazine er litteraturen, der præger hylderne. På væggen hænger diverse guld og platinplader som det synlige bevis på, at dansk musik i øjeblikket rider på en bølge af velklingende succes. Og den har indehaveren af den musiknørdede hule sin andel i. I november 2003 blev Lars Trillingsgaard musikchef for P3, og siden da har bands som Tue West, Swan Lee og Nephew fået masser af airplay i Danmarks Radio - med et stort pladesalg og hengivne fans som efterfølgende gevinst. - Jeg udretter jo ikke noget alene. Men jeg synes, at jeg har været med til at skabe balance mellem det, som har øjeblikkelig gennemslagskraft og det, som man skal høre nogle gange, før man fatter, at det er fantastisk, siger Lars Trillingsgaard, der kalder sin strategi for lige dele public og service. - Det nemmeste er at være totalt populistisk. Men det er også nemt at være snæver og spille mærkelig musik, der er indspillet i en kælder på Bornholm. Kunsten er at forene de to størrelser, for folk i Thyborøn betaler også licens. Så vi kan ikke tillade os at svinge for meget til den ene eller anden side, siger den 34-årige sjællænder, der tidligere har været musikchef på den kommercielle radiostation ANR i Nordjylland. At han som musikansvarlig for den landsdækkende kanal med det unge image kan være med til at sætte skub i en musikerkarriere, er Nephew et rigtigt godt eksempel på. Da bandet præsenterede sin demo-cd for Lars Trillingsgaard, havde det fået afslag fra seks-syv pladeselskaber. En af pladeselskabsfolkene begrundede sin manglende begejstring med, at musikken var for studentikos. P3's musikchef kunne imidlertid straks se potentialet i Simon Kvamm og co. og gjorde nummeret "Movie klip" til "Ugens Uundgåelige", og så blev der sat skub i sagerne. - To måneder senere ville 12 pladeselskaber give dem en kontrakt. I dag nærmer Nephew sig dobbelt platin, de har givet en række fremragende livekoncerter og har fået en masse priser. Det har været fantastisk at være med til, siger Lars Trillingsgaard. Musikchefen er udmærket klar over, at han i kraft af sit job er med til at bestemme, hvad vi andre skal lytte til – og om et band forbliver i mørket eller når stjernerne. - Det er mig, der har det endelige ansvar for, hvad der skal spilles. Men jeg har ikke magten til at stoppe noget ned i halsen på folk. Min opgave består i at tage nogle chancer og vælge noget ud, og så kan jeg bare trykke på knappen og håbe på, at det bliver godt modtaget, siger han og glæder sig over, at dansk musik i de senere år har fået flere og flere fans. - Ved at spille dansk musik i æteren har vi været med til at legitimere, at det er cool at kunne lide danske bands. Så jeg synes da, at vi i høj grad har pustet til ilden, siger Lars Trillingsgaard. Skal være originalt P3's målsætning er, at 30 procent af al musik på kanalen skal være dansk. Udvælgelsen foretages af kanalens playlist-udvalg, der består af seks musikfaglige personer med Lars Trillingsgaard som formand. Hver torsdag mødes udvalget for at diskutere, hvad der skal satses på i den kommende tid af både dansk og international musik. Samme dag har forhåbningsfulde kunstnere mulighed for at troppe op personligt og spille et par numre for udvalget, der deler sol og vind lige, hvad enten ansøgerne har et pladeselskab i ryggen eller ej. - Vi lægger vægt på, at musikken er original inden for sin genre. Det er vigtigt, at der er tænkt nogle selvstændige tanker, og at musikken peger fremad. Det er derfor, at vi prioriterer navne som Tue West, Nephew og Tim Christensen højere end konstruerede boybands og Popstars-deltagere, siger musikchefen, der aldrig afsiger sin dom med det samme. - Når folk kommer herind med deres demo i hånden, kan man tydeligt se, at det er deres hjertebarn, som de har brugt meget tid på. Vores opgave er at give dem selvtillid og sige "bliv ved", så derfor venter vi med at evaulere. Dette er ikke et hånekontor, så man skal henvende sig til Idols eller et af de andre realityprogrammer, hvis man vil have at vide, at man er talentløs, siger Lars Trillingsgaard. Slipper et band gennem nåleøjet, kan det se frem til at blive spillet i "Det elektriske Barometer" eller få udnævnt sit nummer som "Ugens Uundgåelige" på P3, hvilket betyder millioner af potentielle lyttere. Stort vækstlag I løbet af en almindelig uge lytter kanalens musikchef til omkring 120 forskellige artister fra ind- og udland, og stakken af dansksproget musik på det tætpakkede kontor vokser hele tiden. - For 20 år siden blev der måske udgivet ti danske rockplader om året. I dag kommer der flere hundrede, og meget af det er uinteressant. Men der er også gode ting imellem, og vækstlaget i Danmark er stort og varieret. Sjovt nok er det ikke store pladeselskabers skyld, for de har benhård fokus på indtjening og skal helst være helt sikre på, at alt hvad de rører ved bliver en succes, siger han og fortsætter: - Det hele bliver meget effektivt med tre singler til radioen og en fed video, men det er ikke altid i musikkens interesse. Derfor er det sindssygt vigtigt, at vi har et vækstlag, der selv laver cover og pressemeddelelse, fordi de brænder så meget for det. For at hjælpe talentfulde musikere på vej arrangerer DR blandt andet "KarriereKanonen", som Johnny De Luxe, Tue West og Rasmus Nøhr deltog i, før de slog igennem. Initiativet er sat i gang for at sætte ekstra fokus på den danske, rytmiske musik og give chancen til endnu ukendte danske musikere, der "kan noget med det danske sprog". Det kan Bikstok Røgsystem, der blev kåret som "Årets Håb", da Foreningen af Danske Musikkritikere for nylig delte priser ud. - De er fuldstændig unikke. Dancehall-genren er ikke lavet på dansk før, og deres numre er morsomme og iørefaldende at lytte til. Mit bud er, at alle vil komme til at tale om dem i 2005, og det vil trække nogle flere ind i genren. Men ellers tror jeg, at det kommende år bliver præget af den tunge rock og elektroniske artister – og så selvfølgelig den konstante flow af pop og rock, siger Lars Trillingsgaard.