EMNER

På banen for at sælge Nordjylland

Invest in Denmark har allerede fundet investorer til over 300 nordjyske job i 2006

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Motorolas overtagelse af det tidligere Siemens - og en kort overgang BenQ - udviklingscenter for mobiltelefoni og anden trådløs teknologi er det seneste eksempel på en stor udenlandsk investering i nordjysk spidskompetence. Da Invest in Denmark ikke offentliggør, hvem man har formidlet investeringer for, er det svært at vide, om de 250-300 ingeniørjob på virksomheden tæller med på kontorets resultattavle. Og i øvrigt er det heller ikke kommet frem, hvad betalte ejerne på Taiwan for virksomheden. ArKIVFOTO: Michael Bygballe

AALBORG:At sætte Nordjylland til salg har ikke kun været et tankeeksperiment i Nordjyske Stiftstidende her i sommer. For Maria Hilligsøe Stubberup og Tine Hartmann Nielsen er øvelsen tværtimod helt realistisk, og den foregår nærmest hver dag året rundt. De to kvinder har siden 1. marts i år bestyret Invest in Denmarks Aalborg-kontor, finansieret af Udenrigsministeriet sammen med det jysk-fynske erhvervssamarbejde. Og på resultatsiden har de i løbet af det første halve år fundet investorer til virksomheder med over 300 job i landsdelen. Som følge af diskretionshensyn over for investorerne sættes der ikke navn på, hvilke arbejdspladser, der er sat penge i. Generelt er Nordjylland den region uden for hovedstadsområdet, der har været i stand til at tiltrække flest udenlandske investeringer i de senere år. Hvor de udenlandske investorer i 2005 valgte at sætte 83 procent af pengene i aktiviteter omkring København, tegnede de nordjyske investeringer sig for syv procent, efterfulgt af Midtjylland med seks procent, mens Sønderjylland, Fyn og Sjælland næsten ikke er til at få øje på. Blandt andet elektronikindustrien, men også gamle erhverv som cement, sprit og stålindustri samt alt fra bolsjer til snacks har gennem de seneste årtier været mål for udenlandske opkøb. Fra cement til mobil I den mest positive udgave er det en proces, der eksempelvis over 25 år har forvandlet en landmandsejet arbejdsplads som DAC, Dansk Andels Cement i Nørresundby, med 4-500 ufaglærte job til et globalt trådløst udviklingscenter med 400-500 job til ingeniører og andre højtuddannede, i dag med den amerikanske mobilgigant Motorola som ejer. Trods den nordjyske forankring skal Maria Stubberup og Tine Hartmann Nielsen ligesom kollegerne på kontorer i Århus, Herning, Odense (ligeledes etableret i samarbejde med det vestdanske erhvervssamarbejde) og basen i København virke for at sælge Danmark som helhed. Invest in Denmark signalerer med overskriften ”One nation - one brand” tydeligt, at her er sognegrænserne ophævet. - Vi skal ud og sælge Danmark, ikke Nibe eller Vordingborg. Man skal huske, at de konkurrenter, vi er oppe imod, det er ikke København eller Århus. Det er Invest in Sweeden, Invest in Norway og hvad de ellers hedder i vore nabolande. Skal vi gøre os gældende i det felt, er vi nødt til at markedsføre hele landet og ikke de enkelte regioner, siger Tine Hartmann Nielsen. Ganske naturligt vil de regionale kontorer dog i høj grad komme til at beskæftige sig med de sager og initiativer, der naturligt knytter sig til de nordjyske spidskompetencer - eksempelvis mobiltelefoni og energiområdet. Weber-grillen De to elementer udgør halvdelen af de ”sællerter”, Invest in Denmark har valgt at satse på. De andre er design og life science, som det betegnes, samt muligheden for at bruge Danmark som europæisk platform eksempelvis for distribution, call center, regionalt hovedkvarter eller andre nøglefunktioner i det internationale forretningsmønster. Et eksempel herpå kunne være Weber-grillens nordiske distributionscenter i Nørresundby. - I den forbindelse er det også vigtigt at understrege, at vores bedste teknologiske og faglige kompetencer kun udgør den ene del af argumentet for at tiltrække investorer. På den anden side står vi med nogle rammebetingelser for at drive virksomhed i Danmark, som i sig kan rumme en gevinst for de udenlandske selskaber, indskyder Maria Stubberup, der for et par år siden sad som leder af en særligt regionalt investeringsfremmekontor under navnet ”North Denmark Invest”, hvor navlestrengen til Invest in Denmark og dets verdensomspændende net af kontorer ikke var så tydelig. Billigt i Danmark Rammebetingelserne handler blandt andet om det fleksible danske arbejdsmarked, hvor det er let at hyre og let at fyre, fordi der er en betydelig samfundsmæssig økonomisk sikring ved ledighed, også kendt som ”flexicurity”. Desuden er de samlede danske lønomkostninger pr. medarbejder faktisk en del lavere end i de lande, vi normalt sammenligner os med. Selskabsskatten er med sine 28 procent også under EU-gennemsnittet, og en favorabel skatteregel sikrer, at midlertidigt ansatte udlændinge kan nøjes med at betale 25 procent af indtægten til skattefar herhjemme. Desuden har vi en af verdens mest effektive it-infrastrukturer, og at etablere sig med forretningslokaler er gennemgående billigere her end i de fleste vestlige vækstområder. Som alle øvrige afdelinger af Udenrigsministeriets erhvervsrettede indsats, er der opstillet klare mål for, hvad Invest in Denmark skal præstere. Og konkret var det eksempelvis investeringer i 550 job sidste år, mens målet i de kommende år stiger fra 625 job i 2006 til 900 i 2009. Sidste år blev målet langt overgået, og det tyder det også, at man vil se i år. Den jysk-fynske andel udgør beskedne 75 job i år, og med de nævnte godt 300 job indtil nu er målopfyldelsen for længst på plads. I den forbindelse er det værd at bemærke, at for at blive talt med i Invest in Denmark-kvoten skal kontoret i Aalborg haft en afgørende rolle i den udenlandske investerings placering. Og i den forbindelse er uden betydning, om der er tale om decideret nye job eller sikring af bestående jobs forbliven i Nordjylland.