E-handel

På grænsen til virkelighed

Det koreanske online-spil "Lineage" har over fire millioner aktive spillere, der dagligt handler og spiller. Eksperter mener, at vi ti år frem i tiden har online-spil, som er 10 til 20 gange større. (BBC News) Den rigeste mand i Kina er Chen Tianqiao. Han er 31 år, god for 1,7 mia. dollars og skaber af Online-rollespillet The Legend of Mir II. (kilde: Jyllandsposten) Det koreanske par Dhong-jun Choi og Yousun Jang mødte og forelskede sig, mens de bekæmpede onde kræfter i spillet Diablo II. De blev gift 10. marts 2002, (kilde: www.newz.dk) En ung japaner besluttede efter sin otte timers arbejdsdag på en internetcafé at snuppe 10 timers Diablo II på samme café, indtil han skulle arbejde igen. Dette forløb havde øjensynligt foregået over en længere periode, hvor han derfor kun fik ca. to timers søvn dagligt. Han døde af kombinationen, og lægerne kunne konstatere, at det skete på grund af hjertesvigt, der sandsynligvis skyldtes stress og træthed. (lagt på net 3. juni 2002, www.newz.dk og spilzonen) Marts 2002: 21-årige Shawn Wooley fra Hudson i USA begår selvmord. Øjensynligt som følge af massivt brug af computerspillet EverQuest, der betegnes som en af forløberne til World of Warcraft. Han kunne finde på at spille 12 timer om dagen. En psykiater havde forinden diagnosticeret Shawn som værende personlighedsspaltet. Desuden var han depressiv og havde symptomer, der inkluderede en mangel på lyst til socialt fællesskab, en lille eller slet ingen lyst til sex og en begrænset evne til at vise følelser. Shawns mor Elisabeth lagde sag an mod skaberne af spillet "Sony Online Entertainment". (Kilde: Journal Sentinell) Den første Diablo II karakter sælges på internetauktionen E-bay for 710 dollars. (Lagt på net 17 juli 2000. Newz.dk, e-bay). Den amerikanske journalist Julian Dibbell fra San Fransisco besluttede i 2001, at han ville forsøge at tjene mere på at skaffe og sælge imaginære ting, end han ville få som professionel skribent. Han skaffede virtuelle våben, huse og fiktivt guld ved at dræbe monstre i spillet "Ultima Online" og solgte det videre på internetauktioner som e-bay, Player Auctions og Tradespot. Han nåede ikke helt sit mål, men tjente over 23.000 kroner om måneden, hvilket svarede til en årsindkomst på 276.000 kroner, og måtte derfor indberette indtægten til de amerikanske skattemyndigheder.(kilde: BBC News) En australsk mand har betalt 147.000 kroner for en virtuel skatteø i onlinespillet Project Entropia. Investeringen vil han tjene hjem ved at inddrive skat på øen. (kilde: BT) Økonomen Edward Castronova har påvist, at det totale salg af imaginære varer løber op i millioner af dollars, og at møntfoden i spillet EverQuest er omkring en virkelig amerikansk cent værd. Hver eneste spiller i spillets univers har dermed en indtjening på 3,42 dollar i timen. Det bliver til over 2.200 dollar omregnet til årligt bruttonationalprodukt per spiller, hvilket er mere end tilsvarende tal for den enkelte indbygger i lande som Indien, Bulgarien og Kina. Han forudser, at denne handel med fiktive penge vil komme til at påvirke verdensøkonomien. (kilde: BBC News) Der er adskillige eksempler i USA på, at forældre har købt en særlig god spilkarakter til deres børn, så de kan få større glæde af spillet, og ikke skal bruge lang tid på at kæmpe sig til succes. (Kilde: Politiken) 14. december 2004 udsender Blizzard Entertainment, der står bag flere online-rollespil som World of Warcraft, en meddelelse om, at det er ulovligt at sælge karakterer og andre effekter fra spillet for virkelige penge. De oplyser, at spillere, der overtræder reglerne, vil blive smidt ud af spillet. 1000 spillere i World of Warcraft blev efterfølgende udelukket, fordi de brugte al deres tid på at samle virtuelt guld i spillet for efterfølgende at sælge guldet for virkelige penge på netauktioner som e-bay. To World of Warcraft-karakterer sælges på internetauktionen e-bay for 900 og 1000 dollars (lagt på net 19. januar 2005, Fragland) En World of Warcraft-karakter udbydes til salg så sent som 5. april 2005 for 150 dollars (kilde: e-bay)