EMNER

På historiske vinger

Vi fik lov at få en tur i et 75 år gammelt tysk fly, da der søndag var åben flyveplads i Sindal

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Det kræver to piloter og en flyingeniør at flyve det 75 år gamle Junckerfly, der er parkeret i baggrunden.Foto: Hans Ravn

Lørdag stod i 2. Verdenskrigs tegn i Frederikshavn, da besættelsen og befrielsen blev genopført til Stützpunkt Nord. Et af de store trækplastre var en række veteranfly fra krigstiden, som flere gange fløj over den "besatte" by. Se tv-indslag om flyveturen her Søndag var det så tid til at kigge nærmere på de gamle maskiner. De var parkeret i Sindal lufthavn, som holdt åbent for alle nysgerrige. Den største attraktion var et tysk Juncker-fly fra 1936. Fly af denne type overfløj i april 1940 Danmark med Opråbssedler, der proklamerede den tyske besættelse. Det fly, der søndag var i Sindal er ejet af tyske Lufthansa og er et af kun seks Juncker-fly, der stadig er på vingerne i dag. Det er selvsagt ikke mange mennesker, der nogensinde får mulighed for at flyve i et fly med en sådan stamtavle, men søndag havde vi fra NORDJYSKE fået lov sammen med fjorten spændte entusiaster. Hostende gammel termostat Efter vi havde fundet vores sæder, gik der et godt stykke tid, inden der skete noget. Olien skulle lige varmes op. - Det ligner sådan en gammel Danfoss kedeltermostat, sagde en af passagererne med et blik ud på den højre af de tre motorer. Den ene motor blev startet og lød umiskendeligt som en bil i alt for lavt gear. - Hvis I hører "puf" og "pang"-lyde, så er det bare en del af oplevelsen, sagde den tyske stewardesse. Imens Dakota og Spitfire-fly lettede og landede om ørerne på os, taxiede vi ud mod landingsbanen. Så blev der fyret op for motorerne, indtil de tre sorte propeller var helt gennemsigtige. Pludselig rykkede vi i gang og efter få sekunder var vi i luften. Ikke noget med kilometer lange starter for den her gamle dame. Den hårde vind gjorde ikke noget godt for komforten i den gamle tysker, og starten føltes lidt som at sidde i en vandseng, mens der er nogen, der hopper i den. Men da først vi nåede op i flyvehøjden på 300 meter, var det en bemærkelsesværdigt rolig tur. Stadig adræt som 75-årig Fra Sindal Lufthavn fløj vi ud mod Kattegat og kom ind over Frederikshavn nordfra. Fra 300 meters højde er det ikke som i normale fly en kamp for at skimte en bil i bevægelse eller adskille huse fra hinanden. Fra Junckeren kunne vi næsten se ansigterne på folk på gaden. - Hvor er det bare fantastisk at sidde her og kunne se sit hus og hvor man arbejder, sagde en af passagererne, Anette Jørgensen, der til daglig arbejder på Nordjyllands Kystmuseum på Bangsbo Fort. Hun har været med til at arrangere Stützpunkt Nord, og for hende var turen i det historiske fly den perfekte afslutning på weekenden. - Det er så stort det her. At mærke historiens vingesus, at opleve det her. Det er virkelig once in a lifetime, sagde hun. De to piloter er blandt kun tres i verden, der må flyve et Juncker-fly. Et blik på cockpittets 50 måleinstrumenter, 20 håndtag og væld og knapper og kontakter, forklarer det. De klarede det imidlertid med sikker hånd og efter at have rundet Sæby landede flyet roligt i Sindal igen efter en halv time i luften.. For både Spitfire og Juncker er der tale om nordjysk debut. Mange hundrede mennesker var mødt frem for at se på sjældenhederne og selvom ikke mange fik lov at prøve en tur, var der næppe nogen der gik skuffede hjem. Især Spitfire-piloten underholdt med halsbrækkende manøvrer.