På jagt efter sig selv

Da Kirsten Blohm var ti år brændte hendes mormor, på moderens ordre, alt det materiale, hendes mor havde efterladt i Danmark om Kirstens historie. Kirsten voksede op hos sin mormor. Moderen boede i udlandet og ville intet fortælle om sit liv i Tyskland under krigen - eller om hvem, der var Kirstens far. Kirsten kunne kun gætte på, at det nok var Felix, den flotte soldat, hun havde set på et billede i sin mors gemmer - og som hun stjal, inden papirerne blev brændt. Soldaten var hendes mors store kærlighed. Hun mødte ham i Skanderborg i 1943, og forelskelsen var så stærk, at hun ofrede alt andet, hun var meget bevidst om konsekvenserne. Og hun fulgte ham da også til Tyskland, da han blev forflyttet. Endda selv om hun vidste, at han var gift og skulle hjem til kone og tre børn. Det er oplægget til den yderst dramatiske historie, som dokumentarfilmskaberen Lars Johansson har lavet filmen sammen med Kirsten Blohm. Det er beretningen om Kirstens lange søgen efter sin far og efter sin egen historie. "Den tyske hemmeliged" hedder den, og det er en bevægende, medrivende historie. Ud over billedet af Felix har Kirsten har intet andet at arbejde med end sin fødsel i september 1946 i et amerikansk fængsel i Tyskland. Hun fortæller hvordan moderen altid har nægtet hende enhver viden om sin fortid og om de mænd, hun har kendt - og specielt om, hvem der var far til hende. Så det er en lang vej, hun har foran sig, da hun begynder for alvor i en så voksen alder, at hendes livsomstændigheder tillader hende at tage fat på det. Filmen dækker flere års arbejde, og den tager os vidt omkring. Kirsten søger hjem til barndommens Skanderborg. Det er svært at finde nogen så længe efter. Men de er der, hvis man er stædig nok, og det er hun - hun finder folk, der har kendt hendes mor, får dem til at fortælle, søger videre - hun kommer til Tjekkiet, hvor faderen var leder af en våbenfabrik sidst i krigen, hun følger hans og moderens spor til Tyskland, gennem nederlagets ubegribelige og rædselsfulde kaos - og videre. Til enden. Det er ikke kun en søgen efter sin far, Kirsten er ude på, selv om det er rammen og den røde tråd. Det er også jagten på hendes egen identitet, det handler om - og, fornemmer vi snart, ikke mindst et opgør med en mor, der afviste hende hele hendes liv. Det er en dokumentarfilm i bedste betydning. Den er lavet med stor følelse, smukke billeder, god tid til historien - og stor omhu i samspillet mellem nutids og fortids billeder, mellem Kirstens personlige historie og Europas historie. Det er en historie med adskillige overraskelser, både til Kirsten og til os.

  • "Den tyske hemmelighed"
  • Danmark 2005. Instruktør Lars johansson.
  • Dokumentarfilm.
  • En time, 28 minutter. Till. f. alle.
  • Biffen, Aalborg