På sorte vinger

Han er mørk, han er dyster, han er forpint. Ligesom han selv ruger i mørket over Gotham Citys gader, sort og skræmmende, hviler der også over ham en sort skygge, et mareridt, der ikke vil slippe. Sådan er den rigtige Batman. Og sådan fremstiller Christian Bale ham i Christopher Nolans Batman-film, der har premiere i aften. Det er en Batman, der går tilbage til rødderne og genskaber den myte, serien er skabt som, i al dens alvorsfuldhed. Det skal ikke være sjovt at være Batman. Batman er ikke en friskfyr, der er god til at svinge i tove. Hans force er ikke den rappe replik eller den elegante nedkæmpelse af de lovløse. Batmans stil er en helt anden, og den har filmen her fanget godt. Alt koster ham smerte. Han er i konstant konflikt med sig selv og med de moralske spørgsmål, han er midt i. Hvornår bliver kampen mod ondskaben forvandlet til en kamp for hævn? Hvornår øver man retfærdighed på samfundets vegne, og hvornår tilfredsstiller man bare sit personlige behov for at slå igen? Og ikke bare den smerte - han må også hele tiden kæmpe med sin skyldfølelse og angst helt tilbage fra barndommen, da hans forældre blev myrdet af en pistolrøver bag et teater, som de alle tre forlod, fordi drengen, den lille Bruce Wayne, blev bange for nogle skuespillere, der var klædt ud som flagermus. Den 10-årige arvede sin fars milliarder - og alle hans virksomheder, samt familieslottet og butleren Alfred, spillet med god følelse af Michael Caine, der giver filmen det meste af dens forløsende humor og selvironi. Batman har været gendigtet og nytegnet og omskabt mange gange siden den blev til i USA i 1939, men optakten har altid været den samme: Drabet på drengens forældre, hans længsel efter at slå til mod forbrydelse og uretfærdighed - og undfangelsen af den geniale ide, at klæde sig som et mørkets monster, skabe en straffende skikkelse, der slår til fra nattens skygger. Flagermusen bliver modellen, fordi dette dystre dyr også er en del af drengens traumatiske bagage. Men "Batman begins" får sin store styrke fra filmens lange, indledende udlægning af superheltens tilblivelse. Vi møder ham første gang i en ond kold fangelejr i kommunistkina. Han er kung-fu kæmper, og han er god, ung og bitter og rodløs. Så bliver han befriet af en mystisk mand, der ildner ham til at søge en hemmelig vej op i Himalaya - hvor han efter mange prøver bliver ninja-trænet! Det vidste vi nok ikke om Batman! Men da det viser sig, at bagtanken med træningen er at optage ham i et hemmeligt broderskab af udrensere, der gennem årtusinder har udryddet storbyerne, når de blev for rådne, korrupte og kriminelle - ja, så skal han ikke nyde noget. Han kæmper sig fri og slipper hjem. Men hans opslidende, pinefulde søgen efter en måde at gøre op med fortiden og traumerne på, er ikke forbi. Han kan ikke give efter for kærligheden til barndomsveninden, Rachel, der nu er offentlig anklager, og han kan ikke finde hvile som ung playboy og milliardær. Han søger, ledsaget af den trofaste butler, i stedet ind i mørket, ned i dybet. I sig selv, selvfølgelig, men også bogstaveligt, til den ukendte, flagermusefyldte kæmpegrotte i klipperne under slottet. Bathulen er skabt. Filmen formelig vælter sig i psykologi og psykiatri, men også i masser af action og kampscener. Den bruger en række af kendte skikkelser fra seriens univers - som den i det hele taget bekender sig trofast til - bl.a. den asiatiske superskurk Ra's Al Ghul og psykodoktoren Jonathan Crane. Den er flot tænkt og utroligt flot i billederne af det tidsubestemte Gotham City, der minder om et New York på svampe med hilsen til Blade Runner. Og stjernegalleriet er stort - en velanbragt satsning, der er med til at løfte filmen helt op på første klasse. Gary Oldman er den gode politikommissær Gordon, der kæmper sin egen kamp mod korruptionen inden for politiet. Liam Neeson er den mystiske hjælper i Asien, Morgan Freeman er en godhjertet våbenforsker og ven af Batmans afdøde far og Rutger Hauer er en blakket type, der har taget kontrol med Wayne-formuen i arvingens fravær. Endelig er englænderen Tom Wilkinson en grum konge over underverdenen og Katie Holmes en smuk, stærk men sårbar Rachel, forbrydernes skræk, men smør i Bruce Waynes hænder. Det er en heftig, højtempo høg-over-høg handling, fuld af effekter, overraskelse og flotte ideer. Virkelig en stærk genstart af det skrantende bat-univers. Og tak for det. "Batman begins" USA 2005. Instruktør Christopher Nolan. To timer, 14 minutter. Till. o. 11 år.