På tur med sanserne

Hedegårdsskolens elever bruger deres kreative intelligens i sanserum

Humaniora 11. september 2002 08:00

BRØNDERSLEV: Eleverne på Hedegårdsskolen har i denne tid mulighed for at se sig selv som tennis-babe'n Kournikova, fodboldstjernen Ronaldo eller rock'n'roll-ikonet Elvis. Det sker i et oplevelsesrum, der er stillet op i gymnastiksalen i to uger. - Hi-hi og ha-ha, lyder det inde bag stofvæggene. Indgangen sker meget passende gennem to påmalede øjne, for sanserummet er en udstilling med titlen: "Øjeblikket - se din fremtid i øjnene". - Det er Nordjyllands Amts bidrag til det landsdækkende VOV-projekt. VOV står for Viden - Oplevelse - Vækst. Det er et udviklingsprojekt, lavet af Amtscentrene for undervisning og Danmarks Skolebibliotekarforening med støtte af Undervisningsministeriets undervisningspulje, fortæller Bente Jensen, lærer og bibliotekar på Hedegårdsskolen. Alle klasser til og med 7. klasse har fået tilbuddet om at bruge et par timer i oplevelsesrummet. Intelligensteorier - De fleste klasser tager imod tilbuddet. Selv om det ikke ser så stort ud, er der nok at lave i to lektioner. Rummet bygger på Howard Gardners teorier om de mange intelligenser. Teorierne går ud på, at vores intelligens er mere end boglig og matematisk, de færdigheder, som skolen lægger så stor vægt på til daglig. - Der er også en musisk og en visuel intelligens og en intelligens for kommunikation. Ifølge teorien er der også andre begavelser - for eksempel en intelligens for kropssprog. I forrummet og midt i næste rum er der forskellige opstillinger med lys i. - Det er ikke alle elementer, der lige er til at finde ud af. På et af dem står: "Det er farligt!" og der er to reagensglas, en metalæske samt farverige billeder af noget ubestemmeligt. Andre steder står: "Hvad er det?" og "Hvad kan det bruges til?". Altsammen for at sætte børnenes fantasi i sving. Udstyrsstykke Det går nu nemmest i en afdeling med parykker, sjove hatte og tykke briller. Her går ungerne rundt og ser sjove ud med store hatte eller ekstra langt hår. Oven i købet kan de kigge ind i sjove spejle, der forvrænger deres udseende - som om de ikke var næsten ukendelige i forvejen. Nogle stykker sidder og spiller ludo med ekstra store terninger eller kort med runde kort - og kort i overstørrelse. I det modsatte hjørne kan eleverne prøve at være stjerne for en dag. De kan sætte hovedet ind i portrætter af bl.a. Britney Spears, Anna Kournikova, Elvis eller Ronaldo. De tager fotos af hinanden som stjerner og lægger dem ind på computeren. - Se, jeg er Ronaldo, siger Josef begejstret. Thomas og Sofie er nu helt enige om, at det sjoveste er at klæde sig ud. Ved siden af omklædningsbordet er et opslag med fremtidens frisurer: Change your body shop. "Hvordan ser du ud i 2010, 2020 og 2040?" - Sikke nogen turister vi er, griner et par elever. Fremtidens rejse Ved en væg med mange billeder fra hele verden og tæt på en plakat med Star Wars findes en afdeling med "Drømmerejsen" i solsystemet. Den viser, at fremtiden kunne være at rejse og opleve. - Og at drømmerejsen altså også kunne være en destination ude i rummet.r - Nej, det er sjovest at slukke lyset hurtigt, indvender Josef. Han hentyder til en hel væg med små, røde lamper, der lyser på skift. Så skal børnene slukke så mange lamper, som muligt og så hurtigt, som muligt. - Senere får de tøj på med bly i lommerne og i ærmerne, så de kan se, hvordan det påvirker deres reaktionsevne med at trykke på afbryderknappen, fortæller Bente Jensen. Et rum med instrumentalmusik tiltrækker også mange elever. - Det er ikke Jean Michel Jarre-musik, men det er drømmemusik eller livets musik - et bud på fremtidens musik. Først, da høretelefonerne bliver pillet af dem, og lærerne henter dem ud fra musikrummet, er de sidste elever nogenlunde klar til frikvarter - og timer til at bruge andre dele af hjernen - de dele, som bruges til for eksempel dansk og matematik.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...