Påskeudstillingen i Krik viser i år færøsk kunst og kunsthåndværk

Dette års påskeudstilling i Pakhuset i Krik viser færømotiver, og her er et scoop den danske maler Hermod Bidstrups modernistiske malerier med genkendelige, men ekspressivt fortolkede motiver fra de 18 grønne øer i Nordatlanten.
Kunst 29. marts 2007 06:00

En af de meget interessante malere på udstillingen er i dag helt glemt KRIK: Den danske maler Jack Kampmann (1914-89) meldte sig på grund af sine antinazistiske ideer som soldat i den britiske hær under Anden Verdenskrig og kom i 1941 som medlem af sikkerhedspolitiet til Færøerne, der var besat af Storbritannien. Kampmann fandt sig en færøsk kone og boede fast på øerne 1948-64. Bidstrup den ældre I 1947 besøgte Kampmann øerne i selskab med sin ven, den kendte antinazistiske tegner ved først Social-Demokraten og senere det kommunistiske dagblad Land og Folk Herluf Bidstrup. Men med på turen var også Herluf Bidstrups far, dekorationsmalerern Hermod Bidstrup (1887-1973), og som det her i påsken kan opleves os Tove Damm og Bjørn Wandall, kunst- og antikvitetshandlere i Pakhuset i Krik, så var han andet og mere end dekorationsmaler. I dag er han glemt som kunstmaler, var måske også overset i samtiden, men otte malerier på væggene i Krik viser, at det er aldeles ufortjent. De færøske motiver viser en stor indlevelse, motiverne er genkendelige, men ekspressivt gengivet i farver, der taler direkte til enhver færøfarer. Og som hos de færøske malere næsten altid med huse som en væsentlig del af motivet. En maler, der bør finde sin plads i sin tids kunsthistorie blandt modernisterne. Videre viser udstillingen også både Færøernes egne kunstnere og andre danske kunstnere, der er blevet fascineret af de 18 grønne øer i det store og meget blå nordlige Atlanterhav, som William Heinesen (1900-91) - der også selv er repræsenteret på udstillingen med tegninger - så malerisk har beskrevet i ikke mindst ”De fortabte spillemænd” (læs eller genlæs eventuelt lige indledningen). Også Mikines Naturligvis byder udstillingen også på tre store malerier plus en akvarel af Færøernes største maler til alle tider, Sámal Joensen-Mikines (1906-79). Men også af færøske malere før ham, f.eks. Niels Kruse (1871-1951), Chr. Holm Isaksen (1877-1935) og Jógvan Waagstein (1879-1949), samt den samtidige Sigmund Petersen (1904-75) og de senere Hans Hansen (1920-70) og Ingálvur av Reyni (1920-2006). Sydfra er - udover Kampmann og Bidstrup - kommet Sven Havsteen-Mikkelsen (1912-99), Albert Bertelsen (1921-) og John Olsen (1938-). Sidstnævnte er jo nærmest huskunstner i Krik, og han bidrager denne gang med en lang række interessante og ikke tidligere udstillede koldnålsraderinger. Tove Damm og Bjørn Wandall viser tillige et bredt udvalg af Færøernes smukke grindeknive med rige indlægninger i skaft og skede af sølv og perlemor - øernes største kunsthåndværk efter fåreuldsprodukterne, her repræsenteret ved både arbejder fra 1800-tallet og mere nutidige fra Arge-familien. Før eller efter de færøske værker på første- og andensalen i Pakhuset bør man ikke glemme en lille tur i stueetagen. Af malerier bydes der her på andre nordatlantiske motiver af forskellige nordiske kunstnere. Og så er der, men det kræver lidt tid, i husets lille sal en særudstilling af dansk tegnekunst fra guldalderen og op til i dag, ofte repræsenteret ved nogle af den danske kunsthistories største navne. Uanset om man er kunstinteresseret eller bare fascineret af de grønne øer i Nordatlanten, kan det være en rigtig god idé at afsætte en af påskedagene til et besøg i Pakhuset. De udstillede værker har ægteparret, der besøger Færøerne flere gange om året, i høj grad lånt sig frem til for at kvalificere udstillingen. Men naturligvis er der også nogle af deres egne til salg. Og påsken er jo traditionelt til kunst og kunsthandel. @Byli.9.special.bund:Af Villy Dall villy.dall@nordjyske.dk

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...