Pædagoger fortsætter strejke

Ledelse kalder problembørn for pædagogisk udfordring

Hjørring 1. marts 2003 07:00

HJØRRING: - Pædagogerne er meget bestyrtede over, at det de har oplevet som trusler fra ledelsens side, kaldes omsorg for personalet, når ledelsen selv skal beskrive, hvad der er sket. Pædagogerne og ledelsen på skolen opfatter virkeligheden så forskelligt, at det næsten er uvirkeligt, siger faglig sekretær i Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Susanne Myhlendorph. Hun deltog i går i en forhandling mellem Kommunernes Landsforening (KL) og Funktionærernes og Tjenestemændenes Forbund (FTF), som ikke førte til nogen løsning på de problemer, som forleden fik pædagogerne til at nedlægge arbejdet i protest over forholdene i fritidsordningen. Og da der fredag ikke var lokale forhandlinger mellem pædagogerne og Hjørring Kommunes Børne- og Kulturforvaltning, må forældrene til de 140 børn, som er tilmeldt Bagterpskolens SFO, fortsat acceptere, at det er fritidsordningens ledelse, som på mandag passer børnene. Pædagogerne møder nemlig ikke på arbejde, men samles i stedet til fagligt møde. Og der er først er aftalt en forhandling med Børne- og Kulturforvaltningen på tirsdag, kl. 11.00. Nye arbejdsmetoder Bjarke Langkjær, der er chef for Hjørring Kommunes skoler og institutioner, vil ikke kommentere den aktuelle arbejdsnedlæggelse - eller de problemer, som pædagogerne oplyser at have med fritidsordningens ledelse. Men mens han har forståelse for pædagogernes problemer med adfærdsvanskelige børn, er han afvisende overfor tanken om at ændre på den decentrale struktur. Den struktur betyder, at alle ressourcer er lagt ud til de enkelte skoler og fritidsordninger, og at specielle behov må dækkes udfra de normeringer, som i forvejen er tilstede i institutionen. - Det er en pædagogisk udfordring at kunne rumme de børn, som volder problemer. Vi har en rummelig folkeskole, og det gør, at vi udskiller så få børn som muligt. Skolen og fritidsordningerne skal kunne rumme børn med forskellige behov, og det betyder, at pædagogerne må udvikle nye metoder til at håndtere de børn, der har en adfærd, som adskiller sig fra normalen. Et ønske om timer til støttepædagoger er et ønske om at få andre til at løse problemerne, og det er ikke løsningen, siger Bjarke Langkjær. Han anerkender, at der er børn, som reagerer uhensigtsmæssigt, men holder fast ved, at det er de pædagogiske arbejdsredskaber, som skal bearbejdes mere end politikernes vilje til at finde penge til flere pædagogtimer. - Rundt omkring får vi jo tingene til at fungere, og selv med en øget normering vil man opleve problemer, siger Bjarke Langkjær.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...