Børnepasning

Pædagoger i børnehaven lærer børn gode trafikvaner

Forældre kører i stigende grad deres små poder til børnehaven, og derfor lærer de mindste ikke at færdes i trafikken i lige så høj grad som tidligere. Det har fået Rådet for Større Færdselssikkerhed og Transport- og Energiministeriet til at sætte ind på området med efteruddannelse til pædagoger, som kan blive trafikpædagoger og lære børnehavebørnene at se sig bedre for i trafikken. - Der er en udfordring, for dobbelt så mange børn bliver i dag kørt til og fra institutionen som for 10 år siden. Børnene får ikke den praktiske erfaring, og det, man lærer på bagsædet af bilen, kan man ikke omsætte til praktiske erfaringer i forhold til at bedømme hastigheder og afstand, siger projektleder i Rådet for Større Færdselssikkerhed, Michala Heering Brinck. Transportminister Flemming Hansen (K) håber også på, at de nye trafikpædagoger ruster børnene bedre til en hverdag i trafikken. - At færdes sikkert som tre- til seksårig vil blandt andet sige at lære at vurdere farer og risikomomenter. Og det er rigtig svært, når man er lille. Derfor er det vigtigt, at vi starter allerede i børnehaven og lærer dem, hvordan de skal opføre sig i trafikken, siger Flemming Hansen. Rådet for Større Færdselssikkerhed pointerer, at formålet med trafikpædagogerne skal ses i et længere perspektiv, og det handler ikke kun om, at de små skal undgå ulykker. - I august kom der en undersøgelse, der viste, at der var en stigning i antallet af ulykker på cykler med børn, når de bliver 10 til 14 år. Så der er grund til at have en bekymring. Det kan godt være, at det ikke kommer til udtryk her og nu, men de bliver også bilister engang. Som bilist skal man også have den helt basale trafikopdragelse, siger Michala Heering Brinck. Både Michala Heering Brinck og Flemming Hansen understreger, at det stadig er forældrenes ansvar at lære børnene trafikkultur. - Måske vigtigst er det et mål med kurserne, at institutionerne får involveret forældrene omkring trafiktræning af deres egne børn, siger Flemming Hansen og suppleres af Michala Heering Brinck. - Det er forældrenes ansvar, og det er også det klare budskab til de pædagoger, der har været på kurser. Men daginstitutioner færdes i forvejen i trafikken, når de er på ture, og vi vil gerne tviste det lidt, så det fra at være en ren transportform bliver en bevidstgørelse af, hvad det er, man skal lære i trafikken. Det falder fint ind under det, der hedder pædagogiske læreplaner, og det skal de alligevel arbejde med, siger Michala Heering Brinck. /ritzau/