Film

Pæne anmeldelser til Susanne Bier

Pæne an­mel­del­ser, men med et min­dre for­be­hold, var hvad der mød­te Su­san­ne Bier efter week­en­dens pre­mi­ere på hen­des nye, ame­ri­kan­ske film. foto: Thomas Gaards­mand

¿Things We Lost in the Fire¿, instruktøren Susanne Biers første engelsksprogede film, fik i weekenden blandede, men gennemgående fine anmeldelser i de amerikanske aviser. Filmen havde premiere fredag i 1142 biografer i USA. Men selskabet DreamWorks, der har produceret filmen, erkender, at billetsalget ikke så ud til at indfrie forventningerne. Søndag havde knap 230.000 set filmen, og det giver en omsætning på 1,6 mio. dollar, men der var kalkuleret med, at ¿Things We Lost in the Fire¿ ville indspille tre - fire mio. i løbet af weekenden. - DreamWorks har sagt til mig, at de allerede betragter filmen som en succes. Spørgsmålet er, om den bliver en lille eller en stor økonomisk succes, og det hjælper på det samlede regnskab, at det kun kostede 16 mio. dollar at lave den. Meget lidt efter amerikansk målestok, siger Susanne Bier. Ifølge selskabet er der tale om en type film, som appellerer til et andet publikum end dem, der går efter de store blockbustere, og som ikke nødvendigvis skal se en bestemt film med det samme. Derfor satser DreamWorks på, at den efter mund-til-mund metoden alligevel vil tiltrække et stort publikum. Også fordi de screeninger, der blev gennemført med publikum før premieren, udløste meget positive reaktioner. - DreamWorks vil meget gerne holde filmen i biograferne i lang tid. Spørgsmålet er så, om de får lov til det. I USA er den slags både meget kompliceret og meget politisk, og i sidste instans ligger afgørelsen hos Paramount, der distribuerer filmen, og hos biografejerne, tilføjer instruktøren. Hun vendte hjem fra USA i weekenden og fortsatte mandag til London for at stille op til interview og pr-arbejde i forbindelse med filmens britiske premiere. Filmen er et ¿hverdagsdrama¿ med Halle Berry og Benicio del Toro i hovedrollerne, og den får bl.a. rosende omtale af en af USA¿s mest fremtrædende anmeldere, Roger Ebert, i Chicago Sun-Times. Han finder, at den danske instruktør er lidt for optaget af sin egen stil og overdriver brugen af nærbilleder. Alligevel kalder Ebert filmen for ¿et altopslugende melodrama med hjertet på det rette sted¿. - Der er også nogle, som totalt nedgør filmen. Men generelt kan jeg være meget tilfreds med kritikken, også fordi måden at anmelde på er meget hårdere, end vi kender det her i Skandinavien. beretter Susanne Bier. /ritzau/ [ ¿Things We Lost in the Fire¿ får dansk premiere i januar.