Politi

Pæne karakterer til politiet

Hjørring Politikreds er blevet vurderet af borgerne

HJØRRING:Politimester Poul Nørgaard og hans 130 ansatte i Hjørring Politikreds kan trække vejret lettet. Den brugerundersøgelse, der i efteråret blev sat i værk, blev offentliggjort i går, og den viser med tydelighed, at hr. og fru Jensen er tilfredse med deres politi og den service, der ydes. Alle landets 54 politikredse har nu været igennem svikmøllen, hvor politiet sætter sig selv under lup. Undersøgelsen har politiet ikke selv stået for, det har et professionelt management-firma, der har sendt 1600 breve ud til enkeltpersoner eller firmaer i hele Hjørring Politikreds, der dækker de seks kommuner: Hirtshals, Hjørring, Sindal, Løkken-Vrå, Brønderslev og Pandrup Kommuner. Ikke alle har sendt besvarelser tilbage til management-firmaet Rambøl. Procentallet ligger kun på 43,5, men det skulle svare til landsgennemsnittet, når man bruger det postale system. - Alligevel er undersøgelsen repræsentativ, siger souschef hos kriminalpolitiet, vicekriminalinspektør Jens Erik Poulsen, der sammen med konsulent i Rigspolitiets konsulentgruppe, Birgitte Kragh, i går fremlagde undersøgelsen for SU-udvalget på politigården i Hjørring. I det digre værk på 125 sider står at læse, at tallene fra Hjørring Politikreds er meget lig dem, der også dukker op fra de andre politikredse, Det oplyser Birgitte Kragh, der kender landsundersøgelsen, hvor Hjørring Politikreds hører til blandt de sidste, der har været i undersøgelsen. - Der er ikke noget opsigtsvækkende, siger hun. Der er tale om en temperaturmåling, men hvor borgerne ikke kommer med begrundelser - kun karakterer fra fem til én. Og det er helt tilfældigt, hvem der er med i undersøgelsen, siger Birgitte Kragh. Helt fri for kommentarer er undersøgelsen nu ikke, for på side 19 og 29 har borgerne og firmaerne muligheder for at kommentere. 158 ud af 432 borgere har benyttet sig af det. 59 giver udtryk for deres tilfredshed med politiet. Det lokale politi beskrives som venligt, imødekommende og professionelt, og én borger mener, at politiet "har begge ben på jorden" og "god humor". 32 borgere er utilfredse med den behandling, de har fået. Flere af disse kritiske borgere har dog en positiv opfattelse af det lokale politi. Syv borgere har oplevet, at politiet ikke har taget deres henvendelse alvorligt. Seks borgere mener, at politiet har optrådt arrogant eller henvendt sig til dem i en nedladende tone. Fire borgere har oplevet ikke straks at blive stillet om til den rigtige medarbejder eller politistation ved telefonisk henvendelse. Det vil føre for vidt at kommentere videre, hvad borgerne mener, men hvad angår virksomhedernes samarbejde med politiet kan oplyses, at af 189 besvarelser er 35 procent meget tilfredsstillende, mens 50 procent er tilfredsstillende. To procent er meget utilfredse. Det mest negative i undersøgelsen finder man over firmaernes vurdering om informationen i sagsbehandlingstiden. Her finder 35 procent, det er nogenlunde tilfredsstillende, 20 procent er utilfredse og tre procent meget utilfredse. Modsat er 33 procent tilfredse og otte procent meget tilfredse. Der er også lavet undersøgelse over politiets åbningstider, og selv anbragte personer i detentionen er blevet spurgt. Ud af de 10 adspurgte er 20 procent meget tilfredse med åbningstiderne, 40 procent tilfredse, 20 procent nogenlunde tilfredse, 10 procent meget utilfredse og 10 procent ved ikke. Her er det på sin plads at nævne, at detentionen i Hjørring med to rum har åbent døgnet rundt, også på helligdage.