Pakkekrig ryster ikke Post Danmark

KØBENHAVN:Der blæses til krig om danskernes pakker. Firmaet GLS Denmark udfordrer Post Danmarks monopol og åbner 515 pakke shops. Post Danmark tager konkurrencen med ro. Danskerne kan vente billigere forsendelser på pakker, når Danmarks næststørste pakkedistributør, GLS Denmark, åbner 515 pakke shops rundt i landet i samarbejde med Coop og videokæden Blockbuster. GLS bryder dermed Post Danmarks pakkemonopol, men Post Danmark ryster ikke på hænderne over konkurrencen på pakkepost. - Vi tager det stille og roligt. Der kommer konkurrence, sådan er det jo, når vi er i et marked, hvor der tidligere har været monopol. Så sker der nogle ændringer, og det har vi forventet, siger vicedirektør i Post Danmark, Søren Ravn Jensen. Han mener ikke, at konkurrencen fra GLS vil gå direkte ind og konkurrere med Post Danmarks net på godt 1000 posthuse. - Jeg mener ikke, der nogen sammenhæng mellem den ind- og udlevering af pakker som GLS har og den udvikling af posthusene, som vi ser os hos, siger Søren Ravn Jensen og understreger, at det største forretningsomfang på posthusene er giroindbetaling og køb og salg af frimærker. Han påpeger endvidere, at Post Danmark har omkring 700 posthuse, som fungerer i samarbejde med blandt Coop og De Samvirkende Købmænd, og at Post Danmark her tilbyder samme fleksibilitet som GLS vil gøre i Coop-butikkerne. Video eller pakkepost GLS Denmark, der er ejet af General Logistics Systems B.V. i Holland, er fra den 1. maj klar med det nye pakkekoncept, der vil gøre det lettere for danskerne at sende og hente pakker, da de nye pakke shops har længere åbningstider. Fra maj vil 160 dagli’- og lokalbrugser og Blockbuster forretninger fungere som indleveringssted for pakker under 20 kg. I løbet af 2006 vil der blive etableret yderligere 350 pakke shops med nye samarbejdspartnere. Ifølge salgs- og marketingdirektør i GLS Denmark, Keld Rørmose, skal GLS konkurrere med Post Danmark på pris og fleksibilitet. - Vi kan tilbyde mere fleksible åbningstider for den private modtager. Vi kan tilbyde større fleksibilitet og mere nærhed med de butikker, vi åbner, og så kan vi tilbyde et prismæssigt bedre produkt, siger Keld Rørmose og tilføjer, at prisen er godt fem procent billigere end det, der er på markedet i dag. Indtil videre har GLS valgt to samarbejdspartnere, men flere vil komme med senere. Blockbuster er med fra start og ser det som en mulighed for at yde en bedre service til kunderne. - Vi så det her som værende en mulighed for at introducere noget, som betyder meget for kunden, uden at det kræver de store ressourcer for os. Samtidig er det noget, vi kan yde kunden uden at det kommer til at påvirke andre kunder, der er i vores forretninger, siger administrerende direktør i Blockbuster Jesper Østergaard, der håber konceptet også kan trække en ny kundegruppe til butikkerne. Jesper Østergaard mener også, at de nye pakke shops vil påvirke internethandlen. - Jeg tror, det har holdt den danske internethandel tilbage, at det er så svært at få varen. Hvis man ikke er hjemme, når postvæsnet kommer, så skal man ned på sit lokale posthus, som der bliver færre af, og som har dårligere og dårligere åbningstider, så det er ikke særlig let som forbruger at benytte sig af den mulighed, siger Jesper Østergaard. /ritzau/