Panamakanalen bliver udvidet

Flertal for at modernisere kanalen, selv om det er et kostbart projekt

PANAMA:Den 92 år gamle Panamakanal blev anlagt i en æra før nutidens supertankere, som er på størrelse med flere fodboldbaner. Derfor er der behov for en udvidelse, mener den panamanske regering, som jubler over at have fået befolkningens tilslutning til projektet. Panamanerne godkendte ved en folkeafstemning søndag en plan om netop at modernisere kanalen. - Nu er vi blevet herre over vores egen skæbne, sagde en opstemt præsident Martín Torrijos i en tv-tale. - I dag har vi lagt grunden til et bedre land. 78 procent af vælgerne accepterede planen om at udvide kanalen, som forbinder Stillehavet og Atlanterhavet. Projektet til 5,25 milliarder dollar (over 31 milliarder kroner) går snart i gang og vil være afsluttet i 2015. Der skal graves et tredje spor ud, som skal være bredere end de to nuværende. Derved kan dobbelt så mange skibe komme igennem. Der bliver tilmed plads til langt større skibe, som herefter undgår den lange sejlads syd om Sydamerika. 22 procent stemte imod kanalplanen. Stemmedeltagelsen var på blot 40 procent, men det forklarer panamanske embedsmænd med, at mange var opslugt af opgøret i tv mellem ærkerivalerne Real Madrid og FC Barcelona i spansk fodbold. Jorge Quijano fra de særlige kanalmyndigheder konstaterer, at der er et klart mandat til at gå videre. Panama har en befolkning på under tre millioner indbyggere. Panamakanalen menes at stå for omkring 80 procent af landets bruttonationalprodukt. Kritikere af projektet Panamakanalen er gennemfartsvej for cirka fire procent af verdenshandlen. Fortalerne siger, at hvis kanalen vil bevare og måske øge sin betydning, skal den udvides. I øjeblikket tager det 10 timer at sejle gennem vandvejen. Når ventetid medregnes, kan turen komme op på 26 timer. Den foreslåede sejlrende kan håndtere skibe på op til 366 meters længde og 49 meters bredde. Modstanderne af planen, heriblandt den tidligere chef for kanalmyndighederne Fernando Manfredo, indvender, at det er dyrt, risikabelt og overflødigt. Andre kritikere siger, at de mange milliarder til projektet snarere burde bruges på sociale formål. 40 procent af panamanerne er fattige. Regeringen påpeger, at kanalen giver penge i statskassen, som kan bruges til andre opgaver. Hertil kommer, at udvidelsen skaber 7000 arbejdspladser direkte og 35.000 job indirekte. Anlægsarbejdet skal til dels finansieres gennem en øget afgift for skibe, som sejler igennem. Afgiften indbringer i øjeblikket Panama 1,2 milliarder dollar (7,1 milliarder kroner) årligt. Panama Kanalen blev åbnet i 1914 efter 10 års anlægsarbejde. I dag sejler over 14.000 skibe gennem den 80 kilometer lange kanal om året, og den maksimale kapacitet er stort set opbrugt. /ritzau/AFP