- Pandrup har brug for et løft

Indbydende byporte og grønne alleer, renoveret hovedgade, fartdæmpning og attraktive byggegrunde.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

PANDRUP:De tider er ovre, hvor en blomstrende industri trak hele Pandrup bys aktivitetsniveau op. Nu skal der knokles for at få gang i tingene, få mere liv og stemning i hovedgaden og tiltrække nye familier til om rådet. Hvad er det så der skal til? Det var udgangspunktet for aftenens borgermøde om en kommende masterplan for Pandrup, som kommunen søsætter i år. - Vi ønsker at sikre en fortsat eksistens af vores fire hovedbyer. Derfor laver vi et visisonskatalog for hver by, en mellemting mellem vores helhedsplan og en detaljeret lokalplan, forklarede borgmester Mogens Gade (V) i sin indledning. Godt en snes borgere tog i mod invitationen til at diskutere Pandrups fremtid, og de havde 14 kommunalfolk at sparre med, så det blev en konstruktiv aften. Både Pandrup, Kaas og Moseby er med i planen, da de ligger tæt langs østkanten af en flad bakke, og planchef Kell Agerbo viste hvad placeringen giver af udfordringer og muligheder. - Omfartsvejen og ådalen begrænser udvikling mod øst, men mod vest kan man måske tænke i nye attraktive byggegrunde ved rekreative områder i de tidligere grusgrave. De bliver fin natur, når gravningen ophører, forklarede han. - De tider er slut, hvor en grund på en flad mark er nok, som han sagde. Deltagerne fordelte sig i to cafeer, medbringende kaffe og drømmekage - godt nok fra Brovst - og så gik diskussionen om forbedring af handelsgaden Bredgade med omgivelser og om udviklingen generelt i Pandrup, Kaas og Moseby. - Hastigheden skal ned i Bredgade, lød det fra Keld Andersen, der har kendt Pandrup siden 1975, først som sommerhusejer i Rødhus, nu som indbygger. - Bilerne kører ikke bare for stærkt, de kører alt, alt for stærkt, sukkede han. Hastighedsdæmpning og hovedgaderenovering fyldte rigtig meget i snakken. - Det vil være fint med byporte og en markering med rød asfalt, så man kan se, at nu kommer man ind i bymidten, sagde flere fra handelsstandsforeningen. - Og så skal der være en slags bump, der kan få synderne den i fart. - Ja, så kan vi ikke have busserne i Bredgade, for chaufførerne er i mod bump, oplyste teknisk udvalgs formand Jens Chr. Golding. - Det allervigtigste er at skabe de bedst mulige rammer for detailhandelen, så folk bliver i byen og handler. Det er kernen, nu hvor der ikke er nogen industri mere, lød det fra en handlende. Grønne alletræer langs Lundbakvej, ved Løkkenvej og ved den sydlige del af Bredgade kan gøre byen mere indbydende, var der enighed om, og et stisystem skal gøre det lettere og mere logisk at færdes i byen, også fra hovedgaden til bagvedliggende p-pladser. - Vi kan ikke undvære p-båse i hovedgaden ved butikkerne, mente en, men det fik Otto Kjær Larsen fra teknisk udvalg til at berette, at erfaringerne fra Fjerritslev siger noget andet. Her er p-pladserne nemlig flyttet til områder bag butikkerne. - Mig bekendt har ingen butik lukket på grund af manglende p-plads foran døren, sagde han. Det åbne område med Jetsmarkhallen og kirken var centralt i debatcafeen om byens udvikling, og her blev især Frank Østergaards forslag om en ny temabørnehave positivt modtaget. - En skovbørnehave er en rigtig god ide, lød det.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden