Paradoksal politik

UDKANTSDANMARK:Det er tragikomisk, at landdistriktsministeren nedsætter visionsgruppe for at finde løsningsforslag til at bevare udkantsdanmark, samtidig med at folketingets flertal med S, R, SF, DF, LA og K i nye trafikforlig dømmer Nordjylland ude af toginvesteringer og trafiktilskuds-puljen på en mia. kr. til "billigere og bedre kollektiv trafik." Ineffektiv kollektiv trafik er en indlysende fatal faktor for landsbydød ved siden af lukning af dagligvarebutikker, lukning af skoler og lukning af forsamlingshuse. - Og fra maj til november, mens nedslidte togspor udskiftes, så lukker Banedanmark og DSB så for togstrækningen Aalborg-Frederikshavn! Dermed trues hele Vendsyssel ud i landdistriktet i den såkaldte "rådne banan" DSB's togservice i Nordjylland har været i frit fald i Nordjylland i årtier. Gennemgående tog fra København til Frederikshavn var tidligere reglen. Nu er gennemgående tog i Nordjylland undtagelsen. IC4 og IC3 tog er en saga blot. Nu er nordjyske passagerer overladt til nedslidte tog fra tresserne med flere forsinkelser og uden togkiosk-service, der også for længst er stoppet i Aalborg. Bekymrede nordjyske forældre har i årevis ikke kunnet forsvare at sende store børn alene med sydgående tog fra byer i Vendsyssel til togskift på Aalborg Banegård. Sporene skræmmer. Forældre vil ikke lade deres børn rejse alene og vove sig ud i togskift på store banegårde. De er ofte befolket med alternative eksistenser for nu at sige det pænt. Region Nordjylland samler ønsker ind til den regionale udviklingsplan. Pænt, ordentligt og redeligt. Brønderslev byråd har foreslået elektrificering af togtrafikken i hele Nordjylland og kræver som minimum to togspor på hele strækningen Aalborg-Frederikshavn. Imens har Syddanmarks regionsformand Carl Holst ført en aggressiv og massiv mediekampagne for at få to togspor og elektrificering af togstrækningen Kolding-Esbjerg. 7.2. indgik Folketingets flertal så et markant trafikforlig med aftale om netop el-tog og dobbeltspor i Sydjylland. To spor betyder færre togforsinkelser. Hvis spor et blokeres, så dirigeres tog i begge retninger over i spor to. Mens Syddanmarks regionsformand får i både pose og sæk, så må Regionsrådet i Nordjylland sande, at Nordjylland heller ikke i denne trafikforhandling fik noget som helst. Nordjylland blev heller ikke tilgodeset særligt, da regeringen i denne uge fordelte en mia. kr. "til billigere og bedre kollektiv trafik." For at bremse forringelser i den eksisterende kollektive trafik er det da ellers et indlysende og retfærdigt argument at foreslå et ekstra togspor Aalborg-Frederikshavn anlagt, før det nedslidte togspor repareres og dermed sikrer tog til tiden i Nordjylland. Men dette og andre tungtvejende argumenter for at bevare Nordjyllands udviklingpotentiale er altså ikke prioriteret i trafikforliget med S, RV, SF, DF, LV og K i folketinget. Røde og blå regeringer har i årtier overset Nordjyllands behov for trafikinvesteringer. Hverken røde eller blå MF'ere skænker åbenbart et totalt og fatalt nordjysk togstop på hele strækningen Aalborg-Frederikshavn en tanke. Læring for de 18 nordjyske folketingsmedlemmer og Regionsrådet må være, at det ikke betaler sig at være pæn, ordentlig og redelig i dansk politik. Man skal være aggressiv og fræk som Syddanmarks regionsformand, der bl.a. begrunder behovet for dobbeltspor og el-tog fra København til Esbjerg med "voksende trafik til Esbjergs fiskeri- og færgehavn til England". Jamen hallo, det kan Nordjylland da nemt matche med dobbelt så tungtvejende argumenter: Én stor fiskeri- og færgehavn i Hirtshals plus en anden hurtigt voksende international trafikhavn i Frederikshavn. Hirtshals navnkundige upolitiske borgmester, Knud Størup, fastslog under motorvejsdebatten i 90'erne, at "Frederikshavn og Hirtshals fejlagtigt opfattes som endestationer. De to store nordjyske havnebyer er derimod Nordens porte til Europa sydpå og Europas porte til Skandinavien nordpå." Det vil være befriende, hvis Størup og åndsfæller kunne påvirke de nordjyske folketingsmedlemmer og Regionsrådet til mindre pæne og mere aggressive planer, når penge til "billigere og bedre kollektiv trafik" i fremtiden skal fordeles på landsplan af københavnske ministre. Der bliver ballade til april, når togtrafikanterne konsekvent og kontinuerligt hører den hadede højttaler-besked: Næste station Aalborg. Toget kører ikke længere. Jeg opfordrer Folketinget til at sikre, at togtrafikken landet over fra Frederikshavn til Rødby havn forbedres eller som minimum opretholdes. Det er flovt, at Folketinget tager medansvar for, at Banedanmark lukker togdriften ned over et halvt år i Nordjylland. Prioritering og penge bør ikke bremse hundredårige traditioner for dansk togtrafik. Det bør være en menneskeret, også for nordjyder, at få valgmulighed for togtransport i år 2012. Læs hele indlægget på www.nordjyske.dk/ditnordjyske

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.