Parate til at holde mange bolde i luften

Receptionisten må aldrig lade sig provokere

Foto: Lars Pauli AALBORG: Vi er påHotel Day & Night. En hidsig kunde komme fygende ned fra sit værelse. Hun er blevet vækket for sent og når ikke sit meget vigtige fly til Heathrow. Hun skælder og smælder og kræver privatfly tilLondon betalt. Louise Axelsen og Mette Iversen står for skud i receptionen. Fejlen er naturligvis hotellets, men hvordan klarer man den? Eksamen venter Der trænes op til eksamen på Hotel- og Restaurantfagskolen i Aalborg. Et nyt hold receptionister nærmer sig afslutningen på deres skoleuddannelse. Der er eksamen 6. oktober. Fagskolen på Aalborg Tekniske Skole uddanner årligt omkring 25 receptionister svarende til en tredjedel af det, der uddannes hvert år. Skolen iKøbenhavn tegner sig for resten. Der er pres på ikke alene, når de uddannede kommer ud i job bag hotelskrankerne, men også på uddannelsen. Skåret ned I løbet af sommeren er den blevet reduceret med otte måneder til to år og fire måneder. Skolen arbejder for tiden med to uddannelser: den nye og den gamle. Både praktik- og skoletid er blevet skåret ned, og uddannelseschef Per Mandrup kan ikke se anden forklaring, end at man ønsker at presse flere mennesker igennem systemet for at spare penge. Der er adgang til at søge ind fra 9. klasse, men det kræver meget motiverede elever. Man tjener sig selv bedst ved at have studenterlignende kompetencer med sig. Der kræves bl. a. gode færdigheder i engelsk, og på skolen i Aalborg vægter man også tyskkundskaberne højt, fordi man af erfaring ved, at der tales meget tysk i landsdelen. Skolen kan ikke udstyre dem med de nødvendige sprogkundskaber. Dem må de påregne at supplere via andre uddannelsestilbud som VUC eller Studenterkursus. En god receptionist skal desuden have gode sociale kompetencer. Man må kunne omgås alle slags mennesker og ikke lade sig provokere. Desuden skal receptionister kunne håndtere mange bolde i luften på éngang. Ansigtet De er hotellets eller virksomhedens ansigt udadtil. Det er receptionisten, man først møder, og den man sidst siger farvel til. Underviser Jena Nielsen - det er hende, der agerer den hidsige gæst, der er blevet vækket for sent - går og leger med tanken om, at værtinde ville være et bedre navn for funktionen end receptionist. Og i virkeligheden kan de uddannedes færdigheder bruges inden for mange andre store virksomheder, som har brug for en professionel modtagelse. Eleverne, der nu er i gang med at afslutte deres skolegang, kommer fra store dele af Jylland. Mange af dem har allerede aftaler om job, om ikke andet så i barselsvikariater. Louise Axelsen, der gennemfører sin praktiske uddannelsestid på Hotel Hvide Hus i Aalborg rejser til Italien, hvor hun vil prøve kræfter med udfordringer der. Mette Iversen har fået et vikariat på Hotel Phønix i Aalborg, hvor hun står i lære. Og så tilbage til den hidsige morgengæst. Hun fik en taxi på hotellets regning. Jena Nielsen kan i øvrigt fortælle, at tilfældet er autentisk. Hun har mødt den rigtige gæst, som man glemte at vække, og han fik et privatfly på hotellets regning. - Men det er nu ikke normal praksis, fortæller hun.