Turisme

Parsport - smugtræn før ferien

“At leve sammen i så mange år er en ekstremsport.” Citat: Erlend Loe, forfatter, Information, 12. marts For os kom interessen for parsporten, da vi efter en hel del års samliv - heldigvis nogenlunde samtidigt - indså, at hvis vi ville hinanden og ville fortsætte vores samliv frem for at lade de uundgåelige frustrationer og skænderier, som vi nu forstår, at de var, give vores forhold dødsstødet – ja, så måtte vi begge i gang med at træne sportsgrenen parsport. Lige for tiden går vi mange “småferier” i møde, og ferier er klassiske kriseudløsere i parforholdet. Vi trænger til at slappe af, bare nyde det. Ferierne kan få den helt modsatte effekt. Her får du inspiration til sport og træning, som kan forebygge, at små kriser vokser sig store og ødelægger både ferie, fridage og parforhold. Enten går det af sig selv, eller så går det ikke, kan jo være devisen, efter hvilken vi opfatter parforholdets ve og vel. Men det langvarige parforhold er faktisk at sammenligne med en ekstremsport og derfor en udfordring af de helt store. Det kan være meget krævende, for ikke at sige desværre ofte ret umuligt, at genfinde formen, hvis den ene part har fået en “skade” (læs: er kørt træt og sur i det). Det er selvfølgelig muligt, men svært at træne med en skade, og ønsket og viljen til at komme igen skal være virkelig stærk. Et træningsprogram kan sætte parsporten i system og med tiden gøre det lettere og sjovere at tage turene op ad bakke, endda på en elegant måde. For hvem gider løbe i et fladt landskab hver dag? Gevinsten er ligesom ved løbetræning, at det føles dejligt, når man overvinder sig selv. Det giver nydelse og tilfredshed at “løbe” et vist antal km uden at blive forpustet. Det frigiver energi og gode hormoner. At parsport også giver sidegevinster som nærhed, kærtegn, fis og ballade, fordi begge bliver i bedre humør af at mærke, at hinanden gør sig umage og træner, gør det ekstra tillokkende. De sunde lykkehormoner får i den situation dejlig plads i kroppen. Parsportens hoveddisciplin er at tro på, at konflikterne, vi kan også kalde dem “små mareridt”, som vi som par er eksperter i at skabe for hinanden, har et formål. Her kan igen sammenlignes med løbesporten. Man skal helst blive ved med at træne også næste dag, selv om man taber pusten, hjertet banker lidt hårdt i brystet, og man egentlig har mest lyst til at lægge løb på hylden og tillægge sig den overbevisning, “at det da vist er noget opreklameret noget med al den løbesnak”. Midt i et af mareridtene, om det er i togkupeen på vej til storbyferien; midt på hovedgaden eller i samtalekøkkenet derhjemme, så skal man vælge at tro på, at der er noget, man skal lære af hinanden, lære om sig selv og om hinanden. For det er i og for sig uforståeligt, og det fører sjældent nogen steder hen igen og igen at udpinde selve det, der udløste mareridtet. For det er tilsyneladende små uskyldige bemærkninger og kommentarer, der kan udløse så meget “krudt og slam”, at selv et vulkanudbrud synes mildt og venligt at tænke på. Men for at kunne tackle udfordringen på den næste ferietur – eller midt i den franske madlavning - må der øves på forhånd, til det sidder på rygmarven. Og det må gerne øves med de lettere frustrationer. Så parsportens basisfærdighed her svarer til, at det er nødvendigt at begynde al løbetræning med at gå et minut og løbe 30 sekunder. Det, der skal øves, er at tænke medfølende på sin partner og stole på, at den anden har sine virkelig gode grunde til at gøre eller sige det, han eller hun siger og gør. I den andens perspektiv giver det en mening, selv om det for en selv er absolut sindsoprivende irriterende og frustrerende til et 12-tal. Man skal sige til sig selv, gerne højt – igen og igen - at “de små mareridt” kan lære en noget: man lærer at strække sit sind og blive mere rummelig og moden, og derfor siger man til sig selv: “Tak, fordi jeg får denne mulighed for at komme i bedre parrelationsform”. Træningsprogram til at opbygge din parrelations dagsform: { Træn dig i at strække dit sind, så du holder igen med “at tænde hurtigt af”, når din partner siger eller gør noget, der frustrerer dig. { Stop en konflikt hurtigst muligt ved at sige til dig selv, at “konflikter er uundgåelige”, og undlad så at grave dig dybere ned i den ved at ville have ret, retfærdighed eller hævn gennem en sårende bemærkning. { Træn dig i at fokusere på det nye nu, og giv konfliktstoffet et “puf” ud af vagten. Træningens bivirkninger, som bliver mindre over tid: Man får sved på panden, og tålmodighedsmusklen strækkes og kan blive midlertidigt øm. Hvis man ikke har lyst til at træne og forbedre sit parrelationskondital, men håber på, at det nok skal gå af sig selv, så held og lykke alligevel, men risikoen er kroniske “parsportsskader”. Men nogen har et særligt talent for ekstremsport.