Danmark

Pas på med for lavt dæktryk

Hvis dækkene på ferieturen har for lidt luft går det ud over både sikkerhed og tegnebog

Dæktrykket skal altid måles, når dækket er koldt. Arkivfoto

Dæktrykket skal altid måles, når dækket er koldt. Arkivfoto

DANMARK:I de kommende uger drager tusinder af danskere på bilferie og i mange tilfælde pakkes bilerne meget mere end normalt. Det betyder, at den firehjulede så må tage det hårde slæb, mens familien slapper af. Motoren mærker sit og det gør dækkene også - dels på grund af den tungere last og dels på grund af højere temperaturer - i hvert fald hvis turen går sydpå.

Derfor anbefaler alle bilfabrikanter, at dæktrykket sættes op, når der forude venter feriekørsel med højere last, højere temperaturer og måske indimellem også højere fart. For hvis ikke man øger trykket, bliver dækkene varme og de slides mere end normalt. Desuden stiger brændstofforbruget på grund af den øgede rullemodstand, ligesom det i værste fald kan gå ud over sikkerheden:

- Når man hæver trykket i dækkene, stiger deres bæreevne og de deformeres mindre under kørslen. Det er vigtigt for både vejgreb og slid på ikke bare dæk men også på motoren, der skal arbejde mindre hårdt, når trykket er korrekt, siger Jesper Sørensen, teknisk chef hos Bridgestone Danmark.

Dækkene skal være kolde

Alle dæk bliver varmere, når man kører og dermed stiger trykket, så trykket skal tjekkes med kolde dæk - altså inden du kører på ferie. Du kan godt køre ned på tanken i nærheden og måle trykket, men kører du længere væk, så giv dækkene en pause inden, du måler trykket. Hvis du triller direkte ind på en tank i Tyskland efter kørsel på Autobahn, bør du give dækkene en pause indtil, de har normal temperatur:

- Det er umuligt at sige, hvad det rigtige tryk er, hvis dækkene ikke er kolde. Tjekker man alligevel, så er det vigtigste, at man ikke tager luft ud af dækket. Det er usandsynligt, at trykket har været for højt, da alle dæk taber lidt luft over tid, siger Jesper Sørensen.

Inden du drager af sted, så tjek også trykket på reservehjulet, hvis du har sådan et. Har du i stedet et lappekit med tætningsvæske, så se om holdbarhedsdatoen på væsken er overskredet.

En anden vigtig detalje er kugletrykket, hvis du kører campingvogn eller trailer. Normalt skal det være mellem 50 og 100 kg - afhængigt af bilen. Husk at campingvogne med Tempo 100-mærkning ikke må køre med dæk, der er ældre end 6 år.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst