Turisme

Pas på Nordjylland

Nordjyderne skal endelig gøre opmærksom på sig selv, men også passe på ikke at ødelægge grundværdierne

Godkendt - men kan blive bedre. Sådan lyder karakteren fra to garvede københavnske kommunikations- og reklamefolk til det nordjyske fremstød, som Nordjyllands Amt, Aalborg Kommune og en lang række private virksomheder i mandags stod bag i København. - Selve idéen at kombinere offentlige og private virksomheder med noget kulturelt og bruge sådan en ramme til at fortælle om sig selv er glimrende. De fik lige prikket sig ind på landkortet, siger reklamemand Jørn Duus fra reklamefirmaet Bates i København. Men strategien møder ikke ubetinget ros fra Jørn Duus – og heller ikke fra kommunikationsrådgiver Henrik Byager. - Jeg synes det er lidt modsætningfyldt, at det foregår i København. Det er selvfølgelig sværere at lokke folk derop, men det havde givet en større gennemslagskraft. Det at skabe den slags begivenheder, som sætter dagsordenen, er en god ting, men man risikerer, at det bliver lidt en logebrødrefest snarere end bred, folkelig forankret kampagne. Men selve det, at de gør noget og samarbejder, er godt, siger Henrik Byager. Men det er også på tide, at Nordjylland slår et slag for sig selv, siger Jørn Duus. - Kigger man på Nordjylland her fra København kan man ikke sige, at Nordjylland har været synlig i mediebilledet – faktisk har Nordjylland vel nærmest været usynlig i de seneste 10 år, siger Jørn Duus. - Nordjylland skal sælge sig selv på erhvervslivet, uddannelsesområdet og selvfølgelig turismen. Det er alvorligt ikke at være på landkortet nu om dage. København, Århus og Trekants-området suger befolkningen til sig og specielt den yngre, specialuddannede arbejdskraft, siger Jørn Duus. Nordjyllands styrker De to kommunikationseksperter mener, at danskerne og især københavnere har et lidt blandet forhold til Nordjylland. - Mange synes nok, at det er langt væk, og at folk er lidt mærkelige. "Skagen er dejligt, mens resten er lidt underligt". Og det er det eneste sted, hvor folk stadig synes, det kan betale sig at flyve til, siger Henrik Byager og griner. - Folk synes nok det er meget… landligt. Og det er altså også landligt, når man kommer uden for Aalborg. Her støder man ind i en kultur, som er temmelig fjern fra København. Bare se på spisekortene – her er gang i flæskestegen og platterne, når man ser bort fra Skagen, som er det rene Nordsjælland, siger Jørn Duus. - Men mange synes, at det er dejligt med den landlighed, og når de bliver overrasket og opdager, at det ikke passer helt. Nordjylland er noget af det mest eksotiske i forhold til Storkøbenhavn. Man møder landsbyfolk, der er lidt mere tunge og langsomme end københavnere – og det er skam positivt ment, siger Jørn Duus. - Man forstår det, når man har været der. Det hænger sammen med naturen og landskabet; det er lidt ligesom at komme til Irland. Og Nordjylland bliver ofte kaldt for et udkantsområde – det skal de være meget glade for. Det er rent guld. Noget af det, der er mangel på, er tid og fordybelse, og det kan Nordjylland jo byde på: Der sker jo ofte ingenting, griner Jørn Duus højt, men forsikrer, at han mener det godt. - I storbymenneskers moderne liv bimler og bamler det, så der er stor efterspørgsel på det modsatte. Og det tager jo kun fire timer at komme derhen. Og det er jo i virkeligheden nul og en prut, siger Jørn Duus. Gode historier Turisme er derfor en af Nordjyllands store styrker. - Nordjylland er det område i Danmark, der modtager flest turister både fra udlandet og resten af Danmark, så på en måde er det jo enormt kendt. Men noget af det, danskerne holder af, er, at det er et sted, hvor man kan være lidt usynlig, og derfor skal man passe på ikke at fylde det hele op, så det bliver et masseturistland – et fladpandeturistområde, siger Jørn Duus. - Nordjylland fremstår som noget af det smukkeste for mange. Skagen er vel Danmarks riviera, men omvendt har vi jo også set dokumentarfilm fra Blokhus og Løkken, hvor nordjyske krejlere lokker unge i fordærv med sprut og sex. Det er ikke den form for Dyrehavsbakketurisme, men derimod den eksklusive, der bør satses på, mener Henrik Byager. Og det bør sagtens kunne lade sig gøre. - Nordjyder har måske ry for at være folk, der går deres egne veje, men også for at gøre det, de sætter sig for. Der er en energi og en vilje, som mange respekterer, siger Henrik Byager. Men selv om det er imponerende at hente Wienerphilharmonikerne til Danmark, er det ikke dem, der sælger landsdelen bedst, mener Jørn Duus. - Gæsterne i form af kongefamilien er gode, men selve orkestret, tjah… jeg tror lige så meget, det er for at fortælle, at "dem kan vi godt skaffe". Der skal man nok gå lidt mere efter egnens særkender, og Nordjylland er ikke et kulturland. Prøver man at gå den vej, så taber man i længden til Århus og København. Nordjylland skal være et erhvervssted – kendt for innovation og den rige natur, som man virkelig skal passe på, siger Jørn Duus. - Det er meget vigtigt ikke at smadre egenarten. Og Nordjylland har jo nogle fandens dygtige iværksættere. Det er en slags kræmmerområde, hvor man ved, at går de i gang med noget, så kommer der gerne noget ud af det, siger Jørn Duus. Og Henrik Byager er igen enig: - Fortæl historierne om det liv og de værdier man kan få realiseret i Nordjylland. Få sat en stemning om, hvor fantastisk der er. Og det skal altså ikke handle om de mange sengepladser, der er til rådighed. Wienerphilharmonikerne fortæller ikke en disse om Nordjylland, andet end der er mennesker, der kan få det til at ske. Men viljen er god, hvis der følges op på den. Der skal tales med store bogstaver, hvis man vil trænge igennem. Konvertér det til at fortælle historierne om egnsdelen. Men husk at det tager tid, siger Henrik Byager.