Passager fanget i gebyrjunglen

AALBORG:Det kan være en overraskende dyr fornøjelse at flyve fra Aalborg Lufthavn. Den erkendelse måtte Kirsten Thygesen fra Brønderslev gøre, da hun 5. oktober ville på lynvisit hos sin søn i København. Hun havde hørt, at Cimber Air solgte standby billetter til seniorer til omkring 500 kroner, så hun besluttede sig for at tage flyveren til hovedstaden. Der var stadig ledige sæder på flyveren, da Kirsten Thygesen henvendte sig ved billetskranken hos SAS i lufthavnen. Cimber Air sælger ikke billetter i lufthavnen, men SAS kunne godt booke en plads, så alt var i skønneste orden - troede Kirsten Thygesen. - Damen i skranken ringer lidt rundt, for hun er vist ikke så vant til at sælge sådan en billet. Så fortæller hun mig, at det koster 520 kroner. Jeg giver hende mit Master Card, og hun taster nogle tal ind på sit tastatur, fortæller Kirsten Thygesen. - Så får jeg min billet og går ind og venter, til jeg bliver kaldt ud til flyet. Og det er så det, regner jeg med. Trukket for meget Hvad Kirsten Thygesen ikke ved er, at SAS kræver et salgsgebyr for at sælge billetten for Cimber Air. SAS forlanger 250 kroner for at taste et navn ind og printe en papirbillet ud. SAS's salgsassistent er øjensynligt heller ikke klar over det. Hun nævner i hvert tilfælde ikke gebyret over for Kirsten Thygesen. Det personale, som Kirsten Thygesen møder i Københavns Lufthavn dagen efter, er bedre orienteret om SAS' gebyrpolitik. De forklarer, at det vil koste Kirsten Thygesen 712 kroner at komme tilbage til Aalborg på grund af salgsgebyret. - Det var mere end jeg havde regnet med, men når jeg nu stod i lufthavnen med pakkede tasker, så valgte jeg at købe en billet, fortæller Kirsten Thygesen. Men det var ikke slut med overraskelser fra SAS. Da Kirsten Thygesen var kommet hjem til Brønderslev tjekkede hun sin bankkonto. Til hendes store forundring var der trukket 250 kroner mere for turen til København, end hun havde fået oplyst. - Det kan man da ikke. Man kan da ikke sige, at det koster 520 kroner og så trække 770. Sådan kan man ikke opføre sig over for folk, siger en harm Kirsten Thygesen, der også undrer sig over, hvordan SAS kan komme frem til, at det skal koste 250 kroner for de få minutter, det tager at taste en billetbestilling ind. Går videre med sagen Gebyrerne for en sviptur kom i alt til at koste Kirsten Thygesen 500 kroner mere, end hun havde regnet med at skulle betale. Det er hun godt træt af. - 500 kroner betyder altid noget, men det er lige så meget princippet i det. - To minutters arbejde til 250 kroner - man kan hurtigt regne ud, hvad det giver i timen. Det er helt vildt, mener Kirsten Thygesen. Hun har dog ikke opgivet at få nogen af pengene igen. Kirsten Thygesen mener, at der uretmæssigt er hævet 250 kroner på hendes konto. Det gebyr, som hun aldrig blev orienteret om i Aalborg Lufthavn. Foreløbig ligger der en skriftlig klage hos SAS. SAS beklager Klagen er havnet på skrivebordet hos stationslederen i Aalborg, Søren Svendsen. Han erkender, at billetpersonalet har nævnt et forkert beløb for Kirsten Thygesen. - Der er sket en menneskelig fejl, og det beklager jeg. I SAS har vi en politik om at oplyse den endelige pris på vore produkter, og det er desværre glippet her, siger Søren Svendsen. Han er indstillet på at refundere de 250 kroner, som Kirsten Thygesen aldrig fik at vide, at hun skulle betale. - Vi kan selvfølgelig ikke stille en kunde en pris i udsigt og så opkræve en helt anden, siger SAS-chefen.