Flyulykker

Passagerfly tæt på kollision

KØBENHAVN:Der var kun 10-15 meter imellem to passagerfly, da noget gik galt i lufthavnen i Kastrup. Det er Havarikommissionen, der nu offentliggør detaljer om en hændelse, der fandt sted om aftenen mandag den 11. september. Hændelsen er så alvorlig, at den betegnes som værende i kategori A, altså en episode hvor der var reel risiko for en kollision. En Boeing 737 fra Sterling var på vej fra Budapest ind til landing i Kastrup, mens en Canadair CL600 fra Cimber Air var på vej fra sin standplads i den nordlige del af lufthavnen ud til startbanen for at flyve til Norrköbing i Sverige. Der var på det tidspunkt to flyveledere på vagt i kontroltårnet. Og da der ikke var meget trafik, blev den samme bane brugt til både starter og landinger. Da Canadairflyet nåede frem til indkørslen til startbanen, så den ene flyveleder ud af vinduet og vurderede, at den landende Sterlingmaskine lå tre sømil ude. Havde han brugt sin radarskærm, havde han kunnet se, at flyet kun var to sømil væk fra landing. Maskinen fra Cimber fortsatte efter flyvelederens anvisninger med at køre ud på banen, og først på det tidspunkt blev de to i kontroltårnet opmærksomme på, at en katastrofe var under opsejling. Overhørte to advarsler “Ah, hold short of the runway please,” sagde flyvelederen i mikrofonen, fremgår det af rapporten fra kommissionen. Piloterne i et helt tredje fly på jorden havde også set, hvad der var ved at ske, og de forsøgte også over radioen at få Cimbermaskinen til at standse. På det tidspunkt var der kun en halv sømil ud til det landende fly fra Sterling. Men piloterne om bord i maskinen fra Cimber havde travlt med at gennemføre de sidste kontroller i cockpittet inden starten. De blev ganske vist kaldt op - men uden kaldesignal - og kunne derfor ikke være vidende om opkaldet. De satte mere kraft på motorerne for at komme hurtigere på plads. Men få hundrede meter tilbage opdagede Sterlingpiloterne faren. De valgte at fortsætte, men forsøgte at holde flyet svævende så højt, at det kunne flyve hen over Canadairmaskinen. Hård opbremsning Da piloten i Cimberflyet på jorden så, at den anden maskine var i færd med at lande på banen foran hans fly, valgte han at bremse hårdt op. På det tidspunkt var der i mørket kun 10-15 meter mellem de to maskiner. Havarikommissionen har ikke afsluttet sit arbejde endnu. Fredag skal en af piloterne fra Cimber således til afhøring. Der kan gå flere måneder, før sagen er fuldt klarlagt. /ritzau/