Passat med storheds-vanvid

VW Passat er vognen, der har det med at placere sig mellem to stole - eller rettere sagt to kundegrupper.

VW Passat kører fremragende og udmanøvrerer de fleste med sin 140 hestes dieselmotor.

VW Passat kører fremragende og udmanøvrerer de fleste med sin 140 hestes dieselmotor.

På den ene side er den i klasse med Ford Mondeo og Toyota Avensis - på den anden side har den prestigeværdi som en Audi eller Alfa. Den snak blæser vi dog på her og koncentrerer os om modellens stærke og svage sider. Karrosseriet er udhulet, som når ungerne propper flest mulige flødeboller ind i et franskbrød. Det giver overdådig plads inde i bilen, hvor der forekommer at være rum til fem voksne. Alt det gods skal være nemt at stuve, så derfor er læssekanten helt nede på 62 centimeter fra gadeplan. Og er man under 206 centimeter høj, kan man stå under den åbne bagklap, mens bilen fyldes op. På vejen er køreegenskaberne tilgivende som en boksebold.Passaten slår aldrig igen, uanset hvordan føreren behandler bilen. Det skyldes ikke mindst den fine undervogn, der godt nok er til den hårde side, når det gælder komfort, men som får Passaten til at svinge som en mindre vogn. Og så selvfølgelig antiskridsystemet, der holder bilen i kort snor, når føreren kører frisk til i svingene - og som faktisk også sørger for, at en trailer bagpå ikke skrider ud. Motorprogrammet begynder med lidt bovlamme 1,6 benzinmotorer på henholdsvis 102 og 115 hk. Dem bør man undgå, hvis bilens pladsforhold nogensinde skal udnyttes uden, at bilen skal trække køer efter sig. I stedet bør man købe en dieselmotor, helst den 140 hestes udgave, som gør vognen til en helstøbt oplevelse, der trækker solidt og er støjsvag, selvom selve bilen ikke er fri for en del støj fra dæk og vind. Den eneste reelle ulempe ved VW Passat er, at prisen for den kraftige dieselmotor er 440.399 kroner med det pæne Comfortline udstyr.