Patienters tarv vigtigst

Rejser til USA, betalte kurser og konferencer. Det er eksempler på, hvad den såkaldte medicoindustri - der laver medicinsk udstyr som brystimplantater og kunstige hofteproteser - har for vane at give danske læger. I dag har vi ingen regler for, hvad læger må modtage fra den slags firmaer. Det er efter min mening fuldstændig ubegribeligt.

I TV-Avisen forleden udtalte næstformanden for Dansk Ortopædisk Selskab, at de som kirurger altid tænker på patienterne. Men samtidig indrømmede han, at det er forståeligt, at firmaerne gerne vil sponsorere lægerne. De køber jo producenternes varer! Og det er sagen i en nøddeskal: Hvis man modtager penge eller goder fra et firma, vil man naturligt nok være mere tilbøjelig til at vælge det, firmaet tilbyder. Du kender det måske selv: som ejermand af et rabatkort til en bestemt butik vil du sikkert komme lidt oftere her end i andre forretninger. Forskellen på dit rabatkort og sagen med lægerne er bare, at den sidstnævnte handler om menneskeliv. Vi som borgere og patienter skal trygt kunne stole på, at lægens valg af et stykke medicinsk udstyr kun handler om, hvad der er bedst for patienten og derfor ikke har noget at gøre med udsigten til en bonus. Ellers må vi som politikere træde til. Her i foråret har EU-Kommissionen lovet, at vi skal opdatere reglerne om medicinsk udstyr. Efter min mening kan det ikke gå for stærkt med at komme i gang. Jeg har netop spurgt Kommissionen, hvad den vil gøre for, at patienterne altid kan være sikre på, at deres tarv har højeste prioritet. Alt andet er simpelthen uacceptabelt.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.