Pegepind skrottet til fordel for IT

På Aars Skole skifter man skolebøgerne og tavle- undervisningen ud med skærm og tastatur.

Der er ikke en eneste bog fremme i dag i engelsktimen i 6a på Aars Skole. Engelsk-bøgerne og ordbøgerne er skiftet ud med en computer og en storskærm. Eleverne står selv for at klikke sig ind på de forskellige opgaver, der alle ligger i samme program på internettet. - Vi har integreret IT i meget af vores undervisning for at komme fremtidens krav i møde og ikke mindst for at optimere vores undervisning, siger Lars Olsen, skoleleder. Derfor sidder 6a i dag og gentager gloser læst op fra en stor skærm og opretter deres egen ordbog på en database på undervisningsprogrammets side på nettet. Kort efter sommerferien fik Aars Skole 125 computere fra Sparekassen Himmerland. Maskinerne var modeller, som pengeinstituttet ikke længere selv kunne bruge. - Uden computerne fra Sparekassen havde det ikke været muligt for os hverken at gennemføre vores ambitioner eller at leve op til de krav, der er i undervisningsloven omkring integration af IT i undervisningen, fortæller Lars Olsen. De 125 computere er fordelt ud over hele skolen. På den måde har det været muligt at indrette undervisningen differentieret. Så nu er der plads til individuel undervisning ved separat computere på gangene. Men man kan også sætte flere elever sammen ved computerklynger i grupperum, så de i fællesskab kan løse opgaverne. Det er ikke bare Lars Olsen, der glæder sig over den nye undervisningsform: - Det er sjovere. Og så er det meget nemmere, end dengang vi skulle sætte en CD på for at lave lydøvelse. For vi er jo vant til at lave alt muligt på computere, lyder det fra en af grupperne fra 6a, der er i gang med at over sig på det verbale engelsk. Det sker blandt andet ved hjælp et program, der sætter et lydspor med en ung, britisk pige i gang med at fortælle om sig selv. Herefter skal eleverne svare på spørgsmål om hendes hverdag. På biblioteket længere nede af gangen sidder der endnu et hold, der arbejder med både essays, læsning og nye gloser på nettet. - På denne måde kan jeg indrette undervisningen efter den enkelte elevs behov, forklarer Anne Houen, der er engelsklærer for 6a og underviser i engelsk, hvor hun bruger Gyldendals " Route 6", der er forlagets skoleprogram med net-undervisning. - Undervisningen bliver mere interaktiv, og eleverne kan aflevere lektier over nettet, hvilket gør det både nemmere og mere overskueligt for nogle, siger Anne Houen. Hun tilføjer dog, at det endnu ikke er alle velkendte skoleremedier, der er skiftet ud. - Det er stadig brug for at øve sig på sit ordforråd, terpe grammatik og læse gammeldags bøger for at lære noget, siger hun. Lektier på mobilen Det er mere end bare undervisningen, der har ændret karakter. - På mange skoler er mobiltelefoner et problem. Her på skolen har vi valgt at vende det om og gøre den til et redskab, der kan bruges i skolens dagligdag, fortæller Lars Olsen. Så nu kan mobilerne også bruges til at logge på skolens netværk. På den måde kan man både printe sine opgaver via telefonen eller downloade lektier eller andre undervisningsprogrammer, så man kan lave dem på farten eller nede i skolegården. En omprioritering De mange nye IT-tiltag har medført en ekstra udgift på skolens budget. - Men vi ser det som en omprioritering af ressourcer. For samtidig med at der er nogle udgifter forbundet med indkøb af programmer og lignende, så sparer vi andre steder. For eksempel så har vi nu en målsætning om at spare 20 procent på kopi-kontoen, påpeger Lars Olsen. Men Aars Skole er kun lige kommet i gang: - Vi har en ambition om, at vi om tre-fire år også kan inddrage notepads og Ipads i vores system og på den måde skabe en helt ny hverdag for elever og lærer, siger Lars Olsen. Men han erkender, at der øjeblikket ikke er de fornødne ressourcer til at lade udviklingen nå så vidt endnu.