Lokalpolitik

Pengemanden: - En koordineret indsats til de mobile turister

Direktør i Spar Nord, John Lundsgaard vil have struktur på turistområdet efter kommunalreformen. Ikke på grund af reformen, men på grund af turisterne

På tredje etage i Spar Nords hovedkontor på Skelagervej i Aalborg står direktør John Lundsgaard overfor NORDJYSKEs udsendte. Med lige dele hjerne og hjerte fortæller han i tre kvarter om sine tanker og idéer for nordjysk turisme. - Er du klar over, at strukturen i nordjysk turisme ændrede sig med kommunalreformen i 1970? Faktisk har strukturen i turismen ændret sig siden slutningen af forrige århundrede. Vi skal lære af historien, og bruge strukturreformen som afsæt til at få et stort, koordinerende nordjysk turistråd. Ikke på grund af strukturen, men på grund af turisterne, slår John Lundsgaard fast. For ham er det hele tiden turisterne, der er i centrum. - Turister i dag er meget mobile, og hvis turister en dag i Skagen vil se en kalkmine, men får at vide på det lokale turistkontor: "Desværre, det har vi ikke her, men vi har Den Tilsandede Kirke". Ikke alene skal turisterne have at vide, hvordan de kommer til Thingbæk Kalkminer, de skal også have anvist hvilke kroer og restauranter, de kan holde ind ved på vejen derned. Turister er meget mobile, så det er vigtigt, at vi får en koordineret markedsføring. Turister stopper ikke ved kommunen, men vi skal holde dem inden for regionen, lyder det på købmandsvis fra John Lundsgaard. Denne regionale turistrådgivning fra et satellitkontor i Skagen - for at blive i eksemplet - kan sammenlignes med en lokal filial af Spar Nord. - Hvis du ser på Spar Nord, så har vi en udpræget grad af decentralisme og lokalpræg, men alligevel ensartet identitet, og det er ikke nemt, men de erfaringer, vi har gjort, vil vi gerne bringe videre, siger John Lundsgaard og griber dermed "bold" nummer 1 sikkert. For ham er der tre nøgleord i det udbud af attraktioner, der skal lokke turisterne til Nordjylland i stedet for Sydfrankrig, Italien eller Tyrkiet. Kvalitet, kvalitet, kvalitet. - Vores stærke side er, at vi har alt inden for regionen. Vi har både naturressourcerne med ikke mindst vores tre adgange til vand. Vi har også storbyen Aalborg og gode kvaliteter i Skagen, Lønstrup, Løkken, m.m., og regionens infrastruktur gør det muligt, at man kan nå det hele. Det er vigtigt, at vi kan profilere det på en samlet måde ligesom i Toscana, pointerer John Lundsgaard. Slutteligt har han også en lille stikpille til nordjyderne, der ligeledes er en vigtig faktor i kampen om at få turisterne herop. Og ikke mindst til at få dem til at komme igen. - Vi kan alle sammen gøre noget for at tage imod de her turister. Vi kan holde tilbage og eventuelt hjælpe på vej, hvis vi kan se, at det er en, der ikke er stedkendt. Vi kan være lidt venligere, så turisterne på alle måder føler sig velkommen og dermed også vil komme igen. Hvis det er turisterne vi skal leve af, så skal de have en uforglemmelig oplevelse i deres ferie i Nordjylland, siger John Lundsgaard.