Pengene

Drengedrømme, friværdien og lysten til forandring driver motorcyklisten

Kaj Rasmussen nyder godt af, at mænd med friværdi bliver trætte af at sidde i campingvognen. Foto: Lars Pauli
EMNER 2. september 2007 06:00

Der er ikke så megen tvivl hos de mænd, der kikker på motorcykler hos Kaj i Motorgården i Svenstrup syd for Aalborg. De har besluttet sig, og mange klarer sig med et enkelt besøg, inden de drager hjem på en Suzuki til knap 100.000 kroner. - De fleste skal nok lige hjem og vende det med Øvrigheden, siger Kaj Rasmussen, der taber nogle kunder, fordi de ikke må for konen. - De findes jo også, synes han at komme i tanke om. Men det ændrer ikke billedet af, at de midaldrende kunder de seneste fire-fem år er kommet til at fylde betragteligt i kundeskaren hos Kaj Rasmussen, der har solgt motorcykler i Svenstrup siden 1990. - De skal have brugt friværdien i huset ... det hober sig jo bare op, siger motorcykelhandleren, der sælger til mange mænd, der har været væk fra motorcykler i 30 år, og til endnu flere, der omkring de 50 år har taget kørekort for at realisere drengedrømmen. For det er den, det handler om, siger Kaj Rasmussen, der i disse år sælger omkring 300 motorcykler om året. Drengedrømmen, penge til rådighed og lysten til, at der skal ske noget nyt. - De synes campingvognen er blevet træls, og gider ikke længere sidde i den hver weekend, siger Kaj Rasmussen. Konen vil køre De fleste ruller altså af sted på en Suzuki til lige under 100.000 kroner på 600 kubik og med 80 hestekræfter. - Første gang, smiler han, fordi de anden gang køber en dyrere motorcykel. - De har heller ingen problemer med at tage 200.000 op af lommen, siger Kaj Rasmussen om sin nye store kundegruppe, der har gjort det sjovt at være motorcykelforhandler. - Det har været opadgående de sidste fire år. Meget opadgående, siger han om salgskurven, der på det allerseneste er blevet bøjet opad af en helt ny kundegruppe; nemlig hustruerne til de modne mænd, der købte en motorcykel for et par år siden. - Nu vil de køre selv, selv om de for to år siden strittede imod, da manden købte, og aldrig har kørt så meget som en Puch Maxi, smiler Kaj Rasmussen. Til gengæld er de unge stort set helt væk som kunder. - De skal jo af med 45.000 kroner i forsikring for den samme motorcykel, som den 50-årige skal give 4800 kroner for, siger forhandleren, der hurtigt regner ud, at det bliver svært på S.U. eller en lærlingeløn, hvis man også skal afdrage motorcyklen, køre på den og leve i øvrigt. Men han piver ikke. De nye kunder er gode. De køber også masser af udstyr. Tasker og campingudstyr, nævner Kaj Rasmussen, inden han med et flygtigt smil konstaterer: - Man kan blive ved med at hælde på den - også mere end man kan på en bil. Fællesskabet trækker Omvendt kan man også blive kørende for omkring 6000 kroner til hjelm, handsker, støvler og en køredragt, der holder vind og vand ude og tillader kroppen at ånde. - Det kan man godt, bedyrer Kaj Rasmussen, der dog også har væsentligt dyrere udstyr. Han synes i øvrigt, det er nemt at købe - og sælge - en motorcykel. Pris og kvalitet følges i vid udstrækning ad, og kunderne har oftest sat sig godt ind i tingene. - De færreste kommer her på bar bund, siger Kaj Rasmussen, der ikke tror meget på teorien om, at mange uheld skyldes, at midaldrende mænd køber maskiner så store, at de ikke kan tumle den. - Men det er da klart, at hvis man vejer 61 kilo, så kan det være svært, at motorcyklen vejer 300 kilo, siger Kaj Rasmussen, der dog end ikke vil holde sine modne kunder fra sine helt store motorcykler. - Kun da hvis benene er alt for tynde, siger han. Kaj Rasmussen mener generelt, at de modne motorcyklister kører pænt, og at de fleste uheld skyldes bilisterne. - Men uddannelsen er også blevet meget meget bedre, end den var før i tiden, roser han kørelærerne, som han spår mere travlhed i årene fremover. Mange nye motorcyklister tiltrækkes af det sociale samvær, når en flok motorcyklister kører i fælles flok derudad mod et fælles mål, hvor man gør holdt og snakker. - Og når det halve af arbejdspladsen skal ud at køre, så rykker det lynhurtigt andre med, siger han, fordi han ved, at det er sådan. Til gengæld tror han ikke, at han har mange kunder, der også kører racercykel. - De fleste, der kommer her, de tager ikke ned og besøger Verner, siger Kaj Rasmussen med overbevisning i stemmen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...