Perfekt BMW til hverdagens ræs

BMW er klar med Gran Tourer - en overbygning til 2-serien med forhjulstræk og plads til syv

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Der er plads til hele 850 liter bagage, når 2. sæderække er skubbet de 13 cm frem, som man kan - eller: to ekstra bagsæder.

Kroatien: Meget kan man sige om multibiler. At de er praktiske, rummelige og holder værdien godt, for eksempel.

Men smarte, sexede og sporty? Glem det. Af samme grund er en kasseformet MPV ikke lige det, den typiske bilentusiast drømmer om.

Den fordom satte BMW sig for at udrydde, og resultatet blev 2-serie Active Tourer, der kom på markedet for et år siden. En gave til alle familiefædre, der ellers havde smidt kørehandskerne.

Nu udvider BMW programmet med en syvpersoners udgave, kaldet 2-serie Gran Tourer, der er en lidt større udgave af BMW Active Tourer - med 11 cm større akselafstand og 22 cm mere karosserilængde, samtidig med, at den også er vokset i højden. Der kan vælges mellem en femsæders og syvsæders version.

Kører fremragende

2-serien kører fremragende, og med den større Gran Tourer gentager historien sig: Her har du en bil, der kører som en BMW skal køre. Rumfartøjet følger kursen lige så støt som et missil med lockup på fjendens kurs.

Man kunne også sige, at styretøjet er skarpt som klingen på et barberblad, og nærmest blive ved med at hælde ud af journalistikkens klicheer, for Gran Tourer kører bare godt.

Forklaringen er ligetil: BMW 2-serie Gran Tourer og Active Tourer har i store træk samme undervogn som en Mini, der jo som bekendt kører eminent godt. Jo, Gran Tourer er højere, længere og tungere.

Den støjer også mindre og ruller mere komfortabelt over ujævnhederne, men ellers kører stort set som en Mini med et styretøj, som trods sin elektriske servo virker tæt forbundet til både bil og vej.

Prisen begynder 401.000 kr.

Prisen er godkendt - bilen er 27.000 kr. dyrere end den mindre Active Tourer - det vil sige fra 401.000 kr. og selvom det selvfølgelig er mange penge for familien, er det rimeligt taget i betragtning, at man får en markant større bil - som efter min mening også er faldet heldigere ud sådan rent designmæssigt.

Priserne gælder for den 136 hk benzinmotor, mens billigste 116d med 116 hk står til 413.000 kr.

Mere interessant bliver de beskatningsmæssige værdier ved erhvervsleasing. Mens 2-serie Active Tourer på grund af sin størrelse i Golf-klassen ikke har appelleret så bredt, er der her mere praktikalitet for de firmabilister, som kigger på MPV’er. Prissætningen er her ikke helt på plads endnu.

Fine pladsforhold

Der er plads til hele 850 liter bagage, når 2. sæderække er skubbet de 13 cm frem, som man kan - eller: To ekstra bagsæder.

De er ikke store, og du sætter dig kun derom, hvis alternativet er en tur med bussen. Men børn kan godt være der, og der er også mageløs plads i anden sæderække.

Desværre er sæderne ret små, både for og bag, og efter to timers kørsel er jeg øm i bagdelen.

Perfekt kørestilling

BMW’s indretningschef siger, at det hænger sammen med, at 2-serien er en smallere bil end eksempelvis 3-serien. Men jeg har kørt biler på samme størrelse med bedre sæder, for eksempel Opel Zafira Tourer.

Heldigvis har man ikke pillet ved den perfekte kørestilling, hvor forholdet mellem rat, pedaler og sæde stemmer, og den mellemhøje førerposition både giver trafikalt overblik og føling med asfalten.

Anden sæderække kan forskydes i længden, og vælger man syvpersoners udgaven, kan sædet gemmes af vejen under gulvet.

Fra Advantage er der tozoners klimaanlæg, parkeringssensor bag, fartpilot med multifunktionsrat. Sport-line har bl. a. specielle letmetalfælge og sportssæder, mens Luxury-line har andre letmetalfælge samt krom-og læderdetaljer.

Kraftige motorer

Ved lanceringen tilbydes modellen med forhjulstræk og to benzinmotorer på henholdsvis 136 hk og 192 hk samt dieselmotorer på 116 hk og 150 hk. Samtidig kommer der en firehjulstrukket dieselversion med 190 hk.

Ved præsentationen for pressen i Kroatien kørte vi de to kraftige motorer, 220d og 220, altså den store diesel (190 hk) og benziner på 192 hk.

Meget afdæmpede at lytte på begge to, og rigeligt med kræfter uanset brændstof, men vi gætter på, at den fine 1,5 maskine med 136 hk også fungerer godt i Gran Tourer, for det gør den i hvert fald i Active Tourer.

Merprisen for den hurtige benzinmotor er dog kun 38.000 kr. og så er køreglæden for alvor i centrum.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.