Peter Wessel - nu med mavebælte

Larvik-færge ombygget og moderniseret for millioner

FREDERIKSHAVN:Passagerer på færgen "Peter Wessel" vil fremover opleve, at færgen vipper knap så meget, når Skagerrak viser tænder. Det skyldes, at færgen har fået et mavebælte på. Langs skibssiden, lige ved vandlinjen, er færgen blevet udstyret med sponsons. Det er store tanke, som er svejset uden på skroget. Sponson'erne skal øge færgens krængningsstabilitet for at opfylde klassefikationsselskabet norske Veritas krav til sikkerheden. Og de virker. Kaptajn Arne Rosendahl fortæller, at færgen tidligere krængede seks-syv grader, når roret blev drejet fem grader. Efter ombygningen er krængningen på bare én grad. Men færgens bevægelser føles måske krappere, fordi den retter sig hurtigere op, siger Arne Rosendal. Efter kun en enkelt tur med færgen i magsvejr efter ombygning tør han ikke love, at alle vil gå fri af søsygens kvaler på "Peter Wessel". - Vi må først teste færgen, siger han. Lavere forbrug Modificeringen af den aldrende færge ser ud til at have en gavnlig virkning på dens energiforbrug. Den reducerede krængning reducerer nemlig behovet for at benytte skibets stabilisatorer, fortæller Arne Rosendal. Stabilisatorer giver øget modstand og nedsætter sejlhastigheden med 0.3 knob. Så der er en umiddelbar energibesparelse ved ikke at benytte stabilisatorerne. Dertil kommer, at færgen behøver mindre vand i ballasttankene, fordi stabiliteten sikres af sponson'erne. Det betyder mindre vægt og dermed også reduceret brændstofforbrug. Selv om der er tale om små marginaler, så er udsvingene hurtigt målbare med et olieforbrug på 4000 liter i timen. Det var ventet, at sponson'erne også ville reducere færgens fart. - Det har de ikke gjort, oplyser Arne Rosendal. "Peter Wessel" er ombygget på det polske værft Remontowa i Gdansk og færgens indre nyindrettet af norske leverandører. Samlet er der lagt 50-60 mio. kr. i modernisering af færgen i foråret. Som noget nyt har "Peter Wessel" fået en komfort-afdeling, som for eksempel forretningsrejsende kan benytte mod betaling, hvis de ikke vil mænge sig med skituristerne. Et magnetkort, som giver adgang til komfortafdelingen, koster en hundredkroneseddel pr. overfart. Men bag den låste dør er der også gratis aviser og frugt og adgang til en bar. Den er dog ikke gratis.