Biler

Picasso lukker lyset ind

Et gammelt ordsprog siger jo, at man ikke skal kaste med sten, når man selv bor i et glashus. Efter at have set og kørt den nye Citroën Picasso C4 kunne man passende omskrive det til, at man ikke skal kaste med sten, hvis man kører Citroen Picasso C4.

7
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Når alle sæder er i brug, er der ikke meget plads.

Den er nemlig udstyret med en gigantisk panoramaforrude på over en kvadratmeter, der sender uanede mængder lys ind i kabinen og angiveligt skulle fordoble førerens udsyn. Der er nok nogle, der vil blive en kende forvirret over, at bilen hedder det samme som den eksisterende Picasso, som den faktisk slet ikke afløser, men derimod supplerer. Helt anden bil Den nuværende Picasso produceres nemlig frem til 2010. Årsagen til navnegenbruget forklarer Citroën med, at det er så populært et navn, at man ikke vil af med det. Man kunne jo også få den tanke, at en del af årsagen til navnegenbruget også er, at Citroën har betalt så meget for at bruge den kendte kunstners navn, at man udnytter det til det maksimale. For de to biler har intet med hinanden at gøre. Den første Picasso er lavet på Xsara platformen og kan rumme fem personer. Den nye Picasso er lavet på baggrund af en C4 platform og har som standard plads til syv personer. Bilen er blevet 31 centimeter længere, otte centimeter bredere og er proppet med nytænkning, der for størstedelens vedkommende bliver luksusudstyr, de fleste danskere nok må takke nej til. Konceptet for bilen har været det såkaldte visiospace. Visio står, som navnet næsten antyder, for udsynet i bilen, mens space refererer til en kabine, og især et instrumentbord, der er gjort så minimalistisk som muligt. De centralt placerede instrumenter efterlader lange ubrudte flader på instrumentbordet, og med gearvælgeren højt placeret er der masser af plads foran. Et koncept man blandt andet også kender fra Renault Espace. Blandt andet er knapperne til klimaanlægget flyttet helt ud i siderne, så føreren og passageren har det lige ved hånden, og vælger man versionen med den halvautomatiske gearkasse betjenes denne ved rattet, så man slipper for midterkonsollen, og parkeringsbremsen, der er gjort automatisk aktiveres med et tryk på en centralt placeret knap. Når man sætter bilen i gang, slipper bremserne automatisk sit greb. Fleksibilitet og plads Plads og fleksibilitet er i det hele taget nøgleordet. Syv mennesker kan uden problemer lade sig fragte i bilen, men har man kun brug for de to forreste rækker sæder, kan de to sæder på tredje række med et enkelt greb foldes ned i bunden af bilen. Så er der god plads til bagagen, men også til de tre personer på anden række, der kan skyde bagsædet 15 centimeter bagud og rigtig strække benene. Det kniber, når der er folk på tredje række. Har man heller ikke brug for den anden række sæder kan de klappes ned i bunden uden at afmontere nakkestøtterne Sikkerhedsmæssigt er man også i gode hænder i Picasso C4. Den er lige blevet testet af Euro NCAP, med topkarakteren, fem stjerner til følge. Standard på alle biler er selealarm på alle pladser, syv airbags, inklusiv knæairbag, isofix på fire pladser og ESP. Komfortdetaljer på selv den laveste udstyrsversion er både fartpilot og fartbegrænser, mens aircondition først bliver standard på prestigeudgaven, der for blot 10.000 kroner ekstra også er udstyret med 16 tommer fælge, højdejusterbart passagersæde og fjernbetjent Cd afspiller. Jeg var ikke i tvivl om at jeg ville investere i versionen med aircondition, for med den gigantiske forrude bliver bilen nemt et kørende drivhus. Fire motorer Hvor den nuværende Picasso kan købes med 1,6 liters motor, har man i den nye Picasso erkendt, at det nok er for lidt til den store bil. Den mindste benzinmotor er således en 1,8 liters med 127 hk, mens en 2,0 med 143 hk er topversionen. Dieselsiden er begunstiget med en 1,6 liters perle af en dieselmotor, der gang på gang begejstrer, uanset om man kører den i en Peugeot 307 eller i en stor Picasso. Den er smidig, nøjsom og gør det fantastisk godt. Kan man ikke nøjes med 110 hk, kan man kravle op i 138 hk og en 2,0 liters motor, der efter min mening ikke gør det markant bedre end den lille. Gearkasser er der tre forskellige af. En manuel, en traditionel automatgearkasse og så en nyudviklet E6G gearkasse. Bag det kryptiske modelnavn gemmer der sig en seks trins gearkasse, hvor der er mulighed for at skifte manuelt via kontakter på rattet, eller blot lade automatikken tage over. Vi testede alle tre versioner og selv om den halvautomatiske gearkasse er knap så direkte, når den skifter, passer den godt til bilen, der netop ikke lægger op til hidsig kørsel. På landevejen er Citroën nemlig lige så fransk som baguette og præsidenter med storhedsvanvid. Mens Ford forsøger at lave familiebiler med et pift af sport, så er komforten i højsædet hos Citroën. Gearskiftet er ikke specielt direkte, undervognen til den bløde side og styretøjet præcist uden at være decideret skarpt. Masser af ekstraudstyr Listen over udstyr er kilometerlang, men selv en basis udgave til 279.990 kroner med benzinmotor og 299.990 kroner med diesel er forholdsvis rigt udstyret. Standard er de syv separate sæder, ESP, syv airbags, selealarm på alle sæder og centrallås. Det store soltag, der bader alle i lys, muligheden for at vælge baggrundsfarve i instrumenterne, et ret genialt parkeringssystem, hvor sensorer måler ud om man har plads til bilen på en parkeringsplads, når du passerer en parkeringsplads med op til 20 km/t, samt klimaanlæg, skal krydses af fra ekstraudstyrslisten eller købes som en del af en langt dyrere bil. Citroën ville ikke bekræfte oplysningerne, men efter alt at dømme kommer der også en fem personers version med en anderledes bagende. Hvornår den dukker op kan man kun gætte på. Men mon ikke den kommer, når den nuværende gamle Picasso er klar til pension. Indtil det sker, kunne jeg og min familie sagtens lade os “nøje” med den syvpersoners. Den er designmæssig flot, komfortabel og gennemført fransk.