Kræft

Pilates er god næring til psyken

Ny træningsform øger fysisk og psykisk velvære - stille og roligt

HJØRRING:Gymnastik, workout, yoga, aerobic, step og bodytoning. Alt sammen navne på motionsformer man kan deltage i i det lokale motionscenter. Nu er endnu en træningsform imidlertid ved at blive udbredt. Pilates hedder den, og i Hjørring er der etableret et Pilates Studio i Østergade 49. - Og pilates er noget helt andet end de andre træningsformer. Pilates er en rolig og sikker træningsform, som kan dyrkes af alle, der kan komme ned på en måtte, forklarer fysioterapeut Hanne Refstrup, der har etableret studiet. Optaget af træning Hun bor i Lønstrup og har arbejdet som fysioterapeut siden 1972. Hun har haft egen klinik, arbejdet på hospital, træningscenter og plejehjem, og fysisk træning har altid været hendes store interesse. Hun har været instruktør i motionscenter i workout og aerobic og har senest taget instruktørkursus i fysio-pilates. De seneste to år har hun haft hold i samarbejde med FOF i Kulturhuset i Dronningensgade, og samarbejdet med FOF har hun fortsat - nu bare i det nye studio i Østergade. For cancer-patienter Her har hun sin uge booket op af 11 pilates-hold med syv deltagere på hver, og tre af holdene er i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse. De tre hold er målrettet mennesker, der er i - eller har afsluttet - en kræftbehandling og har brug for et skub fremad fysisk og psykisk. - Pilates er godt for selvtilliden. Man får en bedre holdning. Det er en træning, der kombinerer dyb og rolig vejrtrækning med glidende og rolige bevægelser, forklarer Hanne Refstrup. Hun transformerer denne eftermiddag teori til praksis sammen med syv kursister, som også har deltaget i pilates-undervisningen i Kulturhuset. Det er et af hendes "gamle" hold bestående af syv kvinder, der har hver sin begrundelse for at gå til pilates. Har haft diskusprolaps - Selv har jeg haft en diskusprolaps og ledte for fem år siden efter en rolig træningsform uden hop og hurtige bevægelser. Jeg fik af min søn Jacob en bog fra USA om pilates, og den satte det i gang for mig, siger Hanne Refstrup. - Jeg har slidgigt i ryggen og har haft det i mange år. Hop og spring er ikke noget for mig, men det her er god træning, siger Gunhild Rødbro - en af deltagerne. - Jeg er opereret for brystcancer, og denne træning er virkelig god for cancerpatienter. Stille og roligt træner vi brystmuskler og arme, men også bækkenbunden trænes intensivt, forklarer Jonna Jensen, der begyndte til pilates for halvandet år siden. Slap af Gunhild Rødbro og Jonna Jensen finder deres pladser på måtterne i det lille studie, og Hanne Refstrup begynder den halvanden time lange seance. - Slip spændingen i tæerne. Slap af om anklerne. Giv efter i læggene, slap helt af og åbn knæene. Slip de store lårmuskler på for og bagside, siger Hanne Refstrup med rolig stemme akkompagneret af stille, afslappende musik. - Baghovedet hviler tungt ned i madrassen, og spændinger og træthed forsvinder ned i måtten og væk fra os, siger Hanne Refstrup, der altid indleder og afslutter træningen med afslapning. Vi forsvinder efter en tid ligeså stille ud af døren. Imens er de syv pilates-udøvere godt på vej til at jage stress og myoser ud af kroppen - i fred og ro.