Piloter frygter flere ulykker
Nye regler for piloters arbejdstider gør det farligere at flyve

Nye regler for piloters arbejdstider gør det farligere at flyve. Arkivfoto
LUFTFART:Næste gang du som passager skal ud at flyve, skal du tænke dig godt om. Sådan lyder advarslen fra formanden for de danske piloter, Lars Bjørking. Kommer EUs luftfartssikkerhedsagentur, Easa, igennem med et nyt regelsæt for piloters arbejdstid, er Lars Bjørking ifølge Politiken ikke i tvivl om, hvad konsekvensen er. - Så bliver det farligere at flyve, fordi risikoen for ulykker vil stige, siger han til Politiken.
Overhørte tre eksperter
Lars Bjørking og hans pilotkolleger i resten af Europa er fortørnede over, at Easa har valgt at ignorere anbefalinger fra tre uafhængige eksperter, som Easa selv havde udpeget til at sikre, at de nye arbejdstidsregler hviler på et videnskabeligt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt fundament. Piloterne beskylder Easa for at have bøjet sig for pres fra trængte flyselskaber, som ifølge piloterne nu mere tænker på at tjene penge end på at sikre flysikkerheden. For eksempel anbefalede eksperterne uafhængigt af hinanden, at piloter højst må arbejde i 10 timer i træk, hvis der er tale om en natteflyvning.
12 timer i træk
Eksperterne henviste til videnskabelige studier af virkningen af nattearbejde. Alligevel lægger Easa ifølge Politiken i sit udspil op til, at piloterne som udgangspunkt kan arbejde i 11 timer om natten med mulighed for op til en times forlængelse i særlige tilfælde. I dag må piloter maksimalt arbejde 11 timer og 45 minutter om natten.En talsperson for Easa, Savina Zakoula, ønsker ikke at svare på, hvorfor Easa ikke har fulgt anbefalingerne.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.