Flyulykker

Piloters tilbud tjekkes af myndigheder efter styrt

Roskilde, mandag /ritzau/ Tilbud om polterabend-flyvninger kan være i strid med reglerne og bliver nu undersøgt. Vidneforklaringerne giver ikke politiet noget entydig mønster om styrt. Flyulykken over Køge Bugt fredag får myndighederne til at undersøge, om piloter overtræder reglerne ved at lade deres passagerer overtage styringen under små fornøjelsesture i luften. Havariet i fredags kostede tre mænd på polterabend og deres pilot livet, da de i et lille fly styrtede i havet for øjnene af mange badegæster på Solrød Strand. Turen var arrangeret af firmaet www.rundflyvning.dk, som tilbød ture for 1.400 kroner. På plakater har firmaet lokket med, at passagererne selv kunne få lov at styre flyet. Imidlertid er det ulovligt for piloten at overlade styringen til en person uden certifikat, når der er passagerer om bord. Den 29-årig Søren Vester har selv prøvet at overtage styringen med et fly under sin polterabend - hvilket i øvrigt foregik med netop den pilot, der fredag styrtede ned og blev dræbt med resten af selskabet. - Jeg fik i et minut eller to lov til holde styringen og skulle bare holde samme retning uden nogle hurtige ryk, mens piloten sad parat ved siden af, siger Søren Vester. Han gennemførte flyvningen i juli 2002 under en polterabend sammen sin bror og en tredje person ud over piloten. - Vi følte os ikke utrygge ved ham. Det virkede ikke hasarderet, men for sjov, siger Søren Vester og fortæller, at det ikke virkede som noget fordækt, da han fik lov til at overtage styringen. Det var derimod blevet aftalt på forhånd. Statens Luftfartsvæsen er nu gået i gang med at undersøge, om piloterne ovetræder reglerne ved at lade folk overtage styringen af flyvene. For eksempel må der ikke være andre end piloten og personen til stede, piloten skal være uddannet som flyveinstruktør, og flyet skal være et skolefly med to sæt fly-instrumenter. Desuden skal personen have en grundig instruktion i blandt andet nødprocedurer, før vedkommende må overtage kontrollen, og selskabet skal være godkendt som flyveskole. Informationchef Thorbjørn Ancker fra Statens Luftfartsvæsen oplyser, at man nu er gået i gang med at søge på internettet efter tilbud, der ser mistænkelige ud. - I alvorlige sager kan vi bede politiet om at indlede en undersøgelse, men i yderste konsekvens kan vi også inddrage pilotens flycerfitikat eller inddrage et firmas certifikat til at arbejde indenfor luftfart, siger Thorbjørn Ancker. Selve ulykken undersøges af både politiet i Roskilde og af Havarikommissionen for Civil Luftfart, og antallet af vidner til flyulykken ved Køge Bugt vokser stadig. I weekenden havde politiet talt med flere end 50 personer, men flere melder sig. Indtil videre mener kriminalpolitiet i Roskilde imidlertid ikke, at der i de mange forskellige forklaringer har tegnet sig noget entydigt mønster på, hvad der skulle være gået galt. Et vidne har fortalt, hvordan det lød som om, at motoren satte ud lige inden flystyrtet, men vicekriminalinspektør Niels Brodersen oplyser, at den oplevelse ikke støttes af andre vidner. - Folk er kommet med en række forskellige oplevelser af, hvad de har hørt eller set, men indtil videre har der altså ikke tegnet sig noget helt afgørende mønster i forklaringerne, siger Niels Brodersen. Han tilføjer dog, at vidneforklaringerne deles med eksperterne i havarikommissionen, der skal forsøge at rekonstruere flyvningen, og at de måske griber fat i detaljer, som politiet ikke har hæftet sig ved. Det er dog ikke alle vidneudsagnene, der komme til at indgå med lige stor vægt i undersøgelsen. - Vi vurderer alle vidnerne og beslutter, hvem vi har behov for at interview yderligere, siger chefen for Havarikommissionen, Steen Halvorsen. Havarikommissionen er stadig i gang med indsamle informationer, som den håber på kan give et svar på, hvorfor flyet styrtede ned. Kommissionen regner med at komme med en foreløbig rapport inden udgangen af september. /ritzau/