Piratknappen virkede ikke

Danica White var langt fra Somalias kyst, da det blev bordet. Kaptajnen fortæller for første gang om den voldelige hændelse

Piratkapringen af skibet "Danica White" fik store konsekvenser, og derfor er efterspillet endnu ikke slut. Arkivfoto: Scanpix
EMNER 2. september 2007 06:00

KØBENHAVN: Det danske fragtskib Danica White befandt sig cirka 210 sømil fra den somaliske kyst, da det 1. juni klokken 10.20 blev kapret af somaliske pirater. Det fortæller skibets kaptajn, Niels Henze Nielsen. Dermed bliver der for første gang siden kapringen af skibet kastet lys over, hvor langt fra kysten det befandt sig, da det lykkedes piraterne at få kontrol med skibet. - Vi var cirka 210 sømil fra den somaliske kyst, da kapringen skete. Kaprerne sejlede i tre småbåde, som skibets radar ikke slog ud på, og der var ingen store skibe i nærheden, siger Niels Henze Nielsen. Besætningen på Danica White havde ikke set de tre små både ved at holde udkig. Kaptajnen aktiverede skibets pirat-alarm. - Jeg nåede at aktivere piratknappen - den har så åbenbart ikke virket. Det siger de i hvert fald i Søværnets Operative Kommando, der skulle have observeret alarmen, siger Niels Henze Nielsen. Selv om besætningen skulle have observeret småbådene i havet omkring dem, ville det ifølge kaptajnen være umuligt at sejle fra dem. - Selv om vi havde opdaget dem, ville vi slet ikke kunne sejle fra dem. Der var modstrøm, og vi sejlede fem-seks knob, siger Niels Henze Nielsen. Ingen vandkanoner Et middel, som andre skibe bruger til at ryste piraterne af sig, er vandkanoner, der kan spule dem væk. - Det er kraftige redskaber. Sådan nogle har vi slet ikke om bord til det formål, fortæller Niels Henze Nielsen. Dertil kommer, at Danica-skibene ikke er særligt høje i fribordet fra vandlinjen og op til rælingen, og derfor var det en smal sag for de 12-15 stærkt bevæbnede pirater at smide en stige op over skibets ræling. Med kroge hagede den sig fast til skibets ræling, og der var fri adgang til skibet og dets besætning. Ved at sejle mere end 200 sømil fra Somalias kyst, fulgte Danica White-kaptajnen de internationale anbefalinger om sejlads i de piratfyldte farvande ud for Somalias kyst. En sømil er 1852 meter. Ifølge kaptajnen havde piraterne ikke et moderskib i nærheden, da kapringen skete. Skibets radar kan opfange skibe på 48 sømils afstand, men radaren viste ingen skibe i nærheden. Men set i bakspejlet, har kaptajnen en stærk mistanke om, at Danica White mødte kaprernes moderskib aftenen inden kapringen. - Omkring 16 timer før kapringen mødte vi et skib, der sejlede i nordgående retning. Vi sejlede i sydgående retning. Vi så det fem-seks sømil ude på vores bagbord side (venstre side, red.) På det tidspunkt var vi 240 sømil fra den somaliske kyst. Jeg lurede lidt på skibet og sagde til styrmanden Tage, at det da var et mærkeligt skib. Det, tror jeg i dag, var moderskibet. Vi sejlede en fart på fem-seks knob på grund af den stærke modstrøm i farvandet, fortæller Niels Henze Nielsen. Han beskriver det formodede moderskib som værende lidt længere end Danica White, der er på 61 meter. Det mystiske skib var vel op mod 70-80 meter langt, og det har formentlig haft de tre glasfiberbåde, der blev brugt til kapringen, om bord på dækket, mener kaptajnen. - Jeg vil sige, at jeg næsten er 99 procent sikker på, at de på et tidspunkt derefter har firet deres småbåde i vandet, som er fulgt efter os i løbet af natten. Hvor skal de ellers komme fra? Det er ikke normalt, at man møder så små skibe så langt ude i internationalt farvand. De sagde, at de var drevet til havs, men det lyder jo mærkeligt med alle de maskinpistoler og maskingeværer, de havde med sig, fortæller Niels Henze Nielsen. Mødet med det mærkelige skib aftenen før kapringen fik ikke kaptajnen til at sætte ekstra udkig på. - Han sejlede jo nordpå og væk fra os, og vi sejlede sydpå, siger Niels Henze Nielsen. Kaptajnen beskriver piraternes småbåde som være bygget i glasfiber. De to både var fem-seks meter lange og havde 25 hestes udenbordsmotor, mens den tredje var den største. Den var på 8-10 meters længde og var drevet af en indenbords dieselmotor. Råb og skrig Da kaprerne kom om bord, var de to yngste besætningsmedlemmer, 26-årige Jens Peter Skov Jensen og 18-årige Kim Lassen ved at gøre rent om bord, mens styrmanden Tage Kramer havde frivagt og opholdt sig i sin kahyt. Niels Henze Nielsen havde sat skibets selvstyrer til og var ved at ordne papirarbejde. - Jeg stod i styrehuset og var ved at lave en masse papirarbejde og sende en telex hjem til rederiet med position. Jeg kan ikke huske, om jeg nåede at sende den. Pludselig hørte jeg råben og skrigen, men troede, at det var de to yngste besætningsmedlemmer, der lavede sjov. Derefter hørte jeg nogle store knald, men troede, at det var overlydsfly. Men så kom der flere knald, og pludselig stod de udenfor styrehuset, hvor de rev og flåede i døren, fortæller Niels Henze Nielsen. Pirater faldt Da styrehuset har aircondition, og den varme luft strømmede ind, da døren blev revet op, dannede der sig kondensvand på dørken - gulvet i styrehuset. - Dørken blev glat og piraterne ryger på røven med alle deres maskinpistoler og skøjter noget rundt. Det kan jeg godt grine af nu, fortæller den 56-årige Niels Henze Nielsen, der har sejlet i henved 40 år. Han mener, at piraterne kom om bord på skibets styrbords side, og det gik meget stærkt. Danica White var et let offer. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...