Pladesalgets nedtur synes uden ende

Salget af musik på vej mod endnu et bundrekordår, og det har betydet fyringer. Branchen er selvkritisk og prøver at kigge frem

1. september 2004 06:00

KØBENHAVN: Pladesalget fortsætter i samme sørgelige rille. 2004 er nemlig godt på vej til at blive endnu et katastrofeår for den hårdt trængte pladebranche. I årets første syv måneder er der nemlig solgt over 10 procent færre plader end i samme periode i 2003, der ellers var et af de hidtil værste år i branchen. - Der er ikke meget lyst at sige om det. Vi må nok konstatere, at vi skal være glade for bare at nå sidste års niveau. Forhåbentlig har vi så nået bunden og kan begynde at se fremad. Men samtidig må vi nok konstatere, at cd-salget sandsynligvis aldrig når tidligere tiders højder, siger Jesper Bay, der er marketingdirektør i pladeselskabernes brancheorganisation IFPI. I 2003 blev der solgt rekordlave 9,9 millioner plader i Danmark – et fald på over 50 procent siden 2000. - Vi har selvfølgelig fjerde kvartal tilbage, som traditionelt er det, hvor der sælges flest plader. Og der er små tegn på, at det kan være ved at vende for det danske pladesalg, men det ændrer ikke ved det store billede, der går i retning af et stadigt faldende salg, siger Jesper Bay. Det store fald i pladesalget har betydet, at branchen er gået fra en omsætning på 1,1 milliard kroner til 673 millioner kroner i fjor, og det har fået konsekvenser. - Det betyder, at producenterne af plader har det skidt. Faldet i salget er jo decideret målbart på bundlinien, og det har betydet et farvel til både en lang række kunstnere og en lang række medarbejdere. Vi er ved at undersøge det, men over en bred kam kan vi konstatere, at mellem 10 og 15 procent i branchen har måttet sige farvel til deres arbejde, siger Jesper Bay. Blandt faktorerne er det omfattende pirateri en væsentlig faktor, men også et bredere underholdningsmarked, med øget salg af pc-spil og mobiltelefoner, der gør et stort indhug i de unges økonomi, siger marketingdirektøren, der gerne ser selvkritisk på tingene. - Vi må også spørge os selv, om vi har været gode nok. Da pladesalget kørte på sit højeste, var der en udpræget tendens til at markedsføre især "Greatest Hits"-plader. Men man kan jo ikke blive ved med at sælge bagkataloget, og vi må nok erkende, at den strategi har lagt en dæmper på det selskaberne i virkeligheden skal: Finde, udvikle og markedsføre talenterne, siger Jesper Bay, der også efterlyser mere kreativitet. - En cd ser stort set ud som om, den gjorde for 20 år siden – det er der ikke mange produkter, der gør og da slet ikke til unge. Vi skal nok indse, at vi ikke har været kreative og innovative nok, mener Jesper Bay, der håber, at muligheden for at købe musik via nettet og nye tiltag som salg af mobilringetoner med rigtig musik kan vende indtjeningen for branchen. - Men det kommer nok ikke til at gå så stærkt, som man kunne håbe, siger Jesper Bay.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...